El Parlament Europeu obligarà als operadors de trens a reemborsar el preu del bitllet en retards de més d’una hora

  • La Unió Europea vol ampliar els drets dels viatgers de ferrocarril i prepara una reforma del reglament

VilaWeb

ACN

29.04.2021 - 16:31

El Parlament Europeu ha aprovat avui d’obligar els operadors de trens a reemborsar el preu del bitllet en retards de més d’una hora. Aquesta és una de les normes que inclou l’acord confirmat amb els estats membres de la Unió Europea per ampliar els drets dels viatgers de ferrocarril. En l’any del ferrocarril, la UE contempla una reforma del reglament sobre els drets dels viatgers d’aquest transport per millorar el servei ofert als passatgers com amb ajudes per als viatgers encallats, assistència per a persones amb mobilitat reduïda o més espai en els combois per a bicicletes. L’eurodiputat Bogusław Liberadzki, ponent del text, assegura que les noves mesures suposen avenços significatius per facilitar els viatges amb tren.

La nova normativa contempla que davant d’un retard de més de seixanta minuts, els viatgers tinguin la possibilitat de triar entre el reintegrament de l’import total del bitllet o reorganitzar el viatge amb tren o una via alternativa sense cost addicional. A més podran obtenir un reemborsament per comprar un nou bitllet si la companyia ferroviària no els ofereix cap opció en un termini de cent minuts a partir de la sortida programada.

També hi ha canvis en la normativa per a persones amb mobilitat reduïda. Aquestes persones fins ara havien de notificar a l’operador del viatge els seus plans de ruta quaranta-vuit hores abans; amb la nova normativa podran fer-ho en vint-i-quatre hores. A banda, si necessiten acompanyant, podrà viatjar de forma gratuïta i se’ls garantirà que un gos d’assistència pugui viatjar amb ells, si així ho desitgen.

Per tal d’adaptar els ferrocarrils al nou paradigma de la mobilitat sostenible, segons la nova normativa els trens hauran d’estar dotats d’espais per a bicicletes. En concret s’indica que cada comboi haurà de tenir almenys quatre places reservades per aquests vehicles.

La nova normativa afectarà a tots els viatgers i serveis ferroviaris internacionals i nacionals de la UE. Els estats membres podran fer una excepció amb els serveis nacionals, però per a un temps limitat. Es preveu que la nova legislació entri en vigor vint dies després de la seva publicació al Diari Oficial de la Unió Europea i que es comenci a aplicar dos anys després. En el cas dels requisits d’espai per a bicicletes, s’aplicarà la normativa quatre anys després de l’entrada en vigor.

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 75 € l'any

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

Fer-me'n subscriptor