14.12.2023 - 13:12
|
Actualització: 14.12.2023 - 13:53
El govern espanyol donarà el vistiplau a la licitació de les obres de l’ampliació nord del port de València en el consell de ministres del pròxim dimarts. Així ho ha anunciat el ministre de Transports espanyol, Óscar Puente, durant la seua visita a les instal·lacions portuàries, acompanyat del president de la Generalitat, Carlos Mazón, la batllessa de València, María José Catalá, i la presidenta de l’Autoritat Portuària de València (APV), Mar Chao. Mentrestant, la Comissió Ciutat-Port ha organitzat una concentració de rebuig.
L’anunci arriba un any després que el consell d’administració de l’APV aprovés el Projecte constructiu del moll de contenidors de l’ampliació nord del Port de València. Aquesta aprovació va ser impugnada per la Comissió Ciutat-Port, que va presentar un recurs perquè aquest projecte no responia a la Declaració d’Impacte Ambiental (DIA), feta el 2007. Altrament, la comissió considera que aquesta DIA no seria aplicable en el context actual d’agreujament de l’emergència climàtica.
Aquest no és l’únic recurs judicial, sinó que hi ha dos més en marxa. Malgrat tot, el projecte té el suport dels empresaris, l’APV, del govern de la Generalitat i de l’Ajuntament de València, també en mans del PP. Compromís i Podem s’hi oposen. La Comissió Ciutat-Port ha advertit el ministre: “a més d’un frau a la ciutadania, seria una greu irresponsabilitat aprovar la contractació d’un projecte altament polèmic i que es troba recorregut davant els tribunals de justícia.”
El projecte comportarà una inversió pública de 660 milions d’euros, segons l’actualització de preus feta la setmana passada. Aquesta ampliació consistiria en una nova terminal de contenidors automatitzada, gestionada per l’empresa Terminal Investment Limited (TIL), del grup MSC, que aportaria 1.012 milions. Els treballadors de la terminal pública denuncien que implicaria la pèrdua de centenars de llocs de treball.
“Un sector, cada vegada més significatiu, de la ciutadania valenciana venim manifestant una clara voluntat de decreixement en relació amb l’afectació del comerç internacional en el nostre territori; una ciutat a favor del comerç local i de proximitat a tots els nivells. Una idea més que necessària en un context de crisi climàtica, que es mostra íntegrament incompatible amb l’auge els macroprojectes portuaris”, han dit en un comunicat.
Membres de la comissió han avançat durant la concentració que continuaran la lluita en els tribunals per a aturar-lo. “Impugnarem qualsevol resolució que siga contrària a dret i que supose que tire avant l’ampliació nord del port”, ha dit David Adrià, membre de la plataforma. També ha participat el comitè d’empresa de CSP Iberian Valencia Terminal, que gestiona les càrregues de mercaderies del moll sud.
“Tant el Partit Popular com el Partit Socialista estan propinant la major punyalada que se li pot donar a la ciutat de València”, ha dit la síndica de Compromís a l’ajuntament, Papi Robles, en la concentració convocada per la comissió. I ha assegurat que cap ministre de Sumar donarà suport al projecte. “Si el Consell de Ministres i Pedro Sánchez consideren que pot trair als valencians i les valencianes, a Compromís ens trobarà en els tribunals amb el suport de tota la ciutadania”, ha afegit.
A la concentració també han assistit altres representants de la formació, com ara l’ex-batlle Joan Ribó i el síndic en les Corts Joan Baldoví. “No n’hi ha motius ecònomics. Cap empresa valenciana té dificultats per a poder exportar, ni importar. Hi ha lloc de sobra en el port. No va a crear més llocs de treball i, per contra, produirà més contaminació. Quatre mil camions circulant per aquesta ampliació seran una agressió a la qualitat de l’aire de milions de valencians. I finalment, és una ampliació que no respon als interessos del conjunt de la ciutadania, respon únicament als interessos d’una multinacional”, ha dit Baldoví.