11.06.2021 - 21:50
|
Actualització: 11.06.2021 - 21:52
El món del llibre és ple d’axiomes i sentències lapidàries. Segons quines siguin i qui les pronunciï podem pensar que es defensa un model de negoci o un altre. Segurament totes les frases són certes, però entre les més sentides hi ha aquestes: “Cal publicar molt per omplir les taules de les llibreries i tenir-hi presència”, “el lector vol novetats contínuament” i “importa el volum total a final d’any, no cada llibre en particular”. Aquestes cantarelles es repeteixen constantment i fan molt de soroll, tant que gairebé aconsegueixen d’ocultar unes altres tres frases igual de vàlides i que cal reivindicar, ara més que mai: “La cosa fàcil és fer llibres, la realment difícil és vendre’ls”, “tot llibre espera el seu lector ideal” i, finalment, “els llibres bons no caduquen mai”. Si agafes aquestes tres darreres i les combines, es pot entendre perfectament la intenció i la motivació que hi ha darrere la Fira del Llibre Únic, que impulsa l’editorial Comanegra i que té el seu tret de sortida avui, 12 de juny, a l’antiga fàbrica Lehmann de Barcelona.
En què consisteix aquesta fira? Doncs hi haurà les editorials Adesiara, Anagrama, Arcàdia, Blackie Books, Edicions de 1984, Edicions de la Ela Geminada, l’Altra Editorial, Libros del Zorro Rojo, Males Herbes i Minúscula, que juntament amb Comanegra es reuniran a la fàbrica de les onze del matí fins a les vuit del vespre. Cada una d’aquestes editorials ha escollit un sol títol del seu catàleg, que és el que promocionarà durant tot el dia amb activitats no convencionals.
És a dir, els visitants de la fira trobaran només onze títols a la venda, un per cada editorial. Són llibres que han de tenir dos anys o menys d’antiguitat i no han d’haver rebut una gran atenció mediàtica. Seria una cosa semblant a un partit de la Copa, amb grans estrelles que no tenen l’oportunitat durant la lliga però amb qualitat més que contrastada per a garantir espectacle, diversió i fins i tot jugades magistrals. Durant tota la jornada, les editorials presentaran activitats relacionades amb el contingut de cada llibre, les seves característiques, la seva història. Cada activitat ha estat curosament preparada i no s’assemblarà gens a una presentació clàssica d’un llibre. Segons que expliquen els organitzadors, “el gust pel joc, l’alegria de la lectura i la relectura i, en general, la celebració de la literatura en la seva versió més àmplia i lliure són el cor que bombeja alegria al centre de la Fira del Llibre Únic”.
Les onze tries de les editorials inclouen tota mena de gèneres, traduccions i obres originals, i són deu llibres en català i un en castellà. Però que ningú no pensi que la fira queda en un sol dia. Els onze segells editorials tenen el mateix distribuïdor, les Punxes, i aquest fet ha motivat que a partir de dilluns, 14 de juny, totes les llibreries del país tinguin lots de llibres únics en llocs d’honor dels establiments. D’aquesta manera, aquests onze títols tindran una segona vida no tan sols a la fàbrica sinó també en el seu primer mercat natural.
La venda del llibre de fons és una de les màximes preocupacions de les editorials en aquests moments. El sistema de rotació imposat a les llibreries per l’allau de novetats que es publica complica enormement l’existència de fons editorial. Una solució que han trobat moltes editorials consisteix a participar en les nombroses fires del llibre que es fan per tot el país, però en moltes s’ha de combinar la novetat amb el llibre de fons, si volen generar prou ingressos. Fins i tot, un aparador com la Setmana del Llibre en Català s’ha convertit, sobretot, en un aparador de les novetats que cada segell presenta per a l’anomenada represa de tardor, quan es publiquen els títols que han d’arribar fins Nadal (i si hi ha molta sort, fins Sant Jordi).
La idea d’aquesta fira ve de lluny i ha sofert, a més, els entrebancs de la pandèmia. Segons que explica l’editor Joan Sala: “El 2019, a Comanegra, vam tenir la idea de fer una fira especial a la fàbrica Lehmann, durant el mes de juny, que trenqués el ritme de la roda de les novetats i col·laborés en una necessitat compartida per tota la cadena del llibre: dinamitzar els millors llibres dels nostres fons editorials. Així va néixer la Fira del Llibre Únic, que s’havia de fer per primera vegada el 2020 i que, per raons òbvies, ha hagut d’esperar a estrenar-se aquest 2021. Teníem al cap la iniciativa de la llibreria Morioka Shoten, de Tòquio, que ven un sol títol cada setmana, i vam pensar que podíem agafar aquella filosofia i portar-la al nostre terreny per posar el focus, exclusivament, sobre el llibre de fons. Els editors sempre ens planyem que als nostres fons hi queden grans joies per descobrir, així que vam decidir posar-nos la responsabilitat d’haver de triar-ne un i defensar-lo de manera imaginativa i llaminera. Com sempre, la nostra feina és fer venir ganes de llegir, i aquesta fira és, sobretot, això.”
Allò que hauria pogut ser un hàndicap va ser un enfortiment, perquè la pandèmia ha aportat nous aprenentatges per als editors, i així va ser com el Sant Jordi frustrat del 2020 va forçar a potenciar la venda per internet. “A Comanegra vam impulsar iniciatives tan diverses com ‘Adopta una llibreria’ i un portal que simulava una agència de viatges a través dels llibres. Vam multiplicar per molt les nostres vendes en línia i vam adonar-nos que el 75% d’aquestes vendes per internet no eren de novetats, sinó de llibres de fons. El tancament de llibreries va forçar una aturada de la roda de les novetats i l’ajornament de molts llançaments editorials, que van haver d’esperar mesos a veure la llum; el 2020 tots vam adonar-nos que havíem d’inventar coses per a dinamitzar el nostre fons”, explica Sala, que recorda que la idea ja la tenien madurada i a punt i que simplement han hagut d’esperar un any més.
La iniciativa ha de servir no tan sols per a treure aquests onze títols (de moment, sorpresa) de l’oblit sinó per a reflexionar tots plegats sobre com es poden potenciar aquests llibres bons que mai no caduquen i que busquen els seus lectors i les seves oportunitats i, a més a més, per repensar les activitats de promoció dels llibres.
En aquest sentit, cal recordar que Comanegra també és una de les empreses editorials impulsores del segell Llibre Local, que agrupa nou editorials que produeixen els llibres íntegrament al país en tot el seu procés. La iniciativa es va potenciar especialment el passat Sant Jordi i parteix d’una lògica absoluta: si a tot arreu es busquen productes de quilòmetre zero, per què no en el llibre? Sigui com sigui, totes aquestes iniciatives posen el focus en el mateix problema: com potenciem els llibres bons que es fan a casa nostra i com competim amb la maquinària de les novetats? Potser la Fira del Llibre Únic no hi troba una solució, però sí que situa el problema sobre la taula i fa pensar-hi. Tot és començar.