09.02.2021 - 19:50
La ministra d’Indústria, Comerç i Turisme espanyola, Reyes Maroto, va assenyalar fa uns quants dies que Setmana Santa podia ser “la data de reinici dels viatges nacionals [dins l’estat espanyol] si s’escauen les condicions de seguretat, i és clau d’accelerar el procés de vaccinació”. I va afegir que l’horitzó és difícil de preveure. No sé si es va precipitar en aquestes declaracions a Onda Cero o si la va trair el desig. Un desig que, és clar, tenim tots, però una ministra ha d’anar molt amb compte de no aixecar falses expectatives entre les empreses d’un sector que ha patit tant. Penso que no ens podem permetre que hi hagi una altra onada. Sobretot, sense veure clar quan tindrem la major part de la població vaccinada i com ens poden afectar la soca britànica, la sud-africana i la brasilera (i les que puguin sorgir aquestes setmanes i mesos).
Venim d’un any espantós, en què el nombre de turistes estrangers arribats a Catalunya, per exemple, va disminuir d’un 80% respecte de l’any 2019 i va baixar fins a només 3,9 milions. Per una altra banda, la despesa total va decréixer d’un 82,9%. Amb aquestes xifres, no cal afegir-hi gran cosa més. A tot l’estat espanyol, la situació ha estat semblant, sempre pensant que, per exemple, les Illes Balears –o bé les Canàries–, amb més pes turístic al PIB, són les que més hi han perdut.
Segons les dades presentades per Exceltur la setmana passada, l’aportació de la indústria turística a l’economia de l’estat espanyol va passar del 12,4% del 2019 al 4,3% del 2020, amb un descens de 55.393 milions d’euros d’ingressos. És una davallada brutal. L’informe ressalta l’impacte de la caiguda de les activitats vinculades al turisme en l’ocupació: el desembre del 2020 el nombre d’ocupats en aquest sector s’havia reduït d’un 38% en relació amb un any abans, en contrast amb la disminució del 2,5% registrada al conjunt de l’economia.
L’estudi analitza les perspectives d’enguany, que no són gens positives. Per això encara estranya més l’estirabot de la ministra. Els hotelers consideren gairebé perduda la Setmana Santa, segons fonts diverses, perquè pensen que l’ocupació no superarà el 50% de la registrada anys anteriors. Els resultats de l’enquesta de confiança d’Exceltur, feta el mes passat a tot l’estat espanyol, revelen una intensa manca d’expectatives a curt termini i anticipen una gran incertesa sobre quan es podrà reprendre l’activitat turística d’una manera consistent.
En moments en què es revifa amb intensitat la pandèmia a Europa i a Amèrica, mancats de certeses sobre el control sanitari i de mesures administratives que puguin reactivar la demanda turística, els enquestats afirmen que hi ha en joc la supervivència de moltes empreses turístiques viables, després de deu mesos de facturació mínima o nul·la, el 2020, i un primer semestre del 2021 sense visibilitat i encara sense cap pla de salvament sòlid, amb ajudes directes que n’assegurin la continuïtat.
Sempre segons aquest document, els empresaris avui preveuen que l’any 2021 tancarà amb caigudes del 45,0% en la facturació, en relació amb les del 2019, en un context de més acumulació de pèrdues aquests mesos vinents d’activitat marginal. En aquest punt, s’accentua la convicció, cada dia més generalitzada, sobre la necessitat d’injecció directa de liquiditat a les empreses viables, com a única mesura per a evitar la destrucció de part de la cadena de valor turística espanyola, especialment pimes.
Malgrat tot, les destinacions de vacances predominants en la demanda dins l’estat espanyol, localitzades al litoral i al nord de la península, revelen més capacitat de recuperació, amb Astúries al capdavant. En canvi, les destinacions urbanes i dependents de la demanda internacional mostren unes expectatives pitjors per al 2021. Segons la quantificació que fa l’enquesta, les Illes Balears, Catalunya, les Canàries i Madrid és on la recuperació serà més lenta. A les Illes, un 47% per sota del 2019 i a Catalunya un 49%.
En aquests moments, tot i que ja ha començat la vaccinació, la majoria d’empresaris turístics (74%), són pessimistes i no creuen que abans de la segona meitat del 2022, ni després, arribi la total recuperació de vendes del 2019. Això, sempre que puguin esquivar amb ajudes directes adequades –no volen sentir parlar de més endeutament– la creixent agonia de la liquiditat i la pèrdua accelerada de solvència, que aquest allargament del termini implicaria. Demanen l’acceleració màxima de la vaccinació perquè es pugui donar seguretat als visitants com més aviat millor; un pla de salvament consistent en una extensió dels ERTO fins el 31 de desembre; permís per a ajustar les plantilles, retornant només les exoneracions dels treballadors afectats; i ajudes directes de 5.300 milions d’euros durant sis mesos que vagin a empreses viables de tota la cadena de valor turística, directament afectades per caigudes de més del 50% de les vendes.
En definitiva, crec que l’anàlisi que fan a Exceltur és força representatiu de la realitat. En el cas de Catalunya, em preocupa sobretot Barcelona, perquè l’activitat de congressos, per exemple, ha baixat més del 90% segons la Cambra de Comerç. I l’hoteleria de la capital catalana es basa en un important percentatge en les activitats d’aquesta mena i els viatges de negocis. Caldrà repensar moltes coses sobre el sector i, probablement, algunes de diferents de les que manejàvem abans de la pandèmia. Com, per exemple, haver de superar canvis inesperats en el comportament empresarial en el camp de les reunions i la digitalització creixent de les comunicacions.
Acabo amb allò que deia The Economist fa poques setmanes sobre els vint canvis més importants que ens esperen. Un feia referència als hotels de gent de negocis: “En desapareixerà un 50% pel cap baix. Mai no tornarem a veure els viatges, els congressos o les reunions de treball com eren, sempre que es puguin fer en línia. El turisme de negocis pràcticament desapareixerà. Les trucades es converteixen en videotrucades. Les juntes internacionals, en juntes en línia. Els grans congressos, en sistemes tecnològics, amb l’ajut de la intel·ligència artificial. Els nous llançaments de productes es faran digitalment i amb noves tecnologies…” Potser exagera una mica, però…