28.09.2021 - 13:04
|
Actualització: 28.09.2021 - 16:34
Òmnium Cultural ha presentat la nova estratègia per a defensar el català dels atacs dels estats espanyol i francès i reivindicar-lo com una llengua viva entre els joves, els nouvinguts i als nous formats audiovisuals. El president d’Òmnium Cultural, Jordi Cuixart, la vice-presidenta de l’entitat, Clàudia Pujol, i la sociolingüista Marina Massaguer han presentat la campanya El català és teu, a partir de la qual es debatrà amb experts, es radiografiarà l’estat de la llengua i s’articularà un gran front unitari per a defensar el català dels embats que viu. La nova estratègia s’articula com una triple línia d’actuació per a blindar la llengua, que consideren un gran consens de país: “És un element de cohesió i autoestima col·lectiva, davant la voluntat uniformitzadora d’un estat que ha renunciat a la seva diversitat cultural i lingüística.”
Cuixart ha reivindicat que, tot i que s’ha detectat un retrocés important del català en alguns àmbits, no volen caure en derrotismes i catastrofismes, atès que, malgrat que hi ha qui vol que el català sigui una llengua minoritària, la parlen deu milions de persones. L’estratègia d’Òmnium es focalitza en tres àmbits. Per una banda, es vol enfortir el consens al voltant del català, i per això s’han anunciat unes jornades inspirades en els grans congressos internacionals de llengua fets el 1906 i el 1986. Cuixart també ha destacat la voluntat de ser un agent de pressió contra els embats del català. Concretament, ha parlat de la llei de l’audiovisual que prepara el govern espanyol, contra la qual ha explicat que en les setmanes vinents Òmnium farà un acte de rebuig.
Els perills per al català de la llei de l’audiovisual espanyola
També engegarà accions concretes en els àmbits en què l’entitat treballa habitualment com la cohesió, amb el naixement del projecte Tàndem Cultural amb el Consorci de Normalització Lingüística i l’entitat d’inclusió social Apropa Cultura per a renovar el concepte de parelles lingüístiques. També volen treballar l’àmbit de nous formats i l’audiovisual tot promovent un banc de veus que tingui en compte totes les variants dialectals perquè els ciutadans interactuïn en català amb els aparells electrònics; una gran fàbrica de continguts audiovisuals en català, perquè sigui una llengua de lleure, atractiva per als joves i amb presència a internet; en l’àmbit dels infants, duplicant la presència del cinema infantil en català arreu del país; i en l’àmbit de l‘esport, amb un gran acord amb la UFEC.
La vice-presidenta d’Òmnium, Clàudia Pujol, ha recordat que l’entitat enguany fa seixanta anys, fundada per la defensa i la promoció de la llengua i la cultura catalanes. Ha repassat diversos actes d’Òmnium al llarg dels anys, de la formació de mestres de català per a promoure el model d’escola catalana, als premis literaris o el bibliobús que acostava el català a tots els racons dels Països Catalans.
“Quan van començar les polítiques de normalització, hi havia un 50% de persones que feien servir el català habitualment, però actualment hi ha un 31,5% de parlants inicials i un 36% de parlants habituals”, ha advertit la sociolingüista Marina Massaguer. És per això que, per a garantir un bon futur de la llengua, s’hi ha d’afegir més gent. Diu que n’hi ha molta que en voldria aprendre, però que no hi té accés, sobretot en l’àmbit informal. Per això, ha explicat que calia originar més espais d’ús del català perquè tothom qui vulgui tingui l’oportunitat de practicar-lo.
Ha afegit que, en aquest sentit, l’àmbit audiovisual era clau, atès que el català pateix un desequilibri quantitatiu entre l’oferta de continguts, especialment a les xarxes: “Hi ha poca oferta i poc diversificada i això fa que hi hagi poc consum, i pot fer desenvolupar la idea que el català no és apte per a segons quina mena d’usos audiovisuals.”