23.08.2023 - 21:40
|
Actualització: 23.08.2023 - 21:46
El mes de setembre marca la fi de la temporada turística a l’hemisferi nord, i amb l’arribada de la tardor, solen alliberar-se la gran majoria d’habitatges turístics que, entre el juny i l’agost, han esdevingut objecte de desig entre milers de turistes delerosos d’anar-se’n de vacances.
Però enguany a Nova York ha passat tot el contrari: aquestes darreres setmanes d’estiu, l’oferta d’apartaments d’Airbnb a la ciutat no tan sols no ha crescut sinó que ha caigut en picat. Aquesta davallada de l’oferta no és conseqüència de cap repunt insospitat de la demanda de cara al novè mes de l’any, sinó als esforços de les autoritats municipals per a restringir durament les estades de curta durada contractades per mitjà de l’aplicació. És una estratègia que Airbnb descriu com a prohibició de facto dels seus serveis a la ciutat.
Adeu a les estades de curta durada?
Les estades de curta durada –de menys de trenta dies consecutius– fa anys que són al centre dels litigis entre Airbnb i la ciutat de Nova York, però el paquet de mesures que entraran en vigor el 5 de setembre signifiquen un abans i un després en la regulació dels habitatges de lloguer turístic a la ciutat. La nova normativa obliga els propietaris a inscriure’s en un registre per a obtenir el permís –conegut com a “classe B”– que permet de continuar llogant l’immoble per Airbnb per a estades curtes.
Les condicions d’accés a aquest registre –que Airbnb qualifica de confuses, punitives i enrevessades– són molt restrictives: les propietats no es poden llogar senceres (però tampoc no es poden llogar a més de dos clients pagadors alhora), els hostes han de tenir accés a totes les habitacions de l’immoble (que no poden tenir cadenat) i, fonamentalment, els propietaris han de ser a l’immoble durant l’estada de l’hoste. La nova normativa també impedeix de llogar un immoble per canals convencionals amb l’objectiu d’anunciar-lo a Airbnb i embutxacar-se’n la diferència, una pràctica habitual a la ciutat.
A aquestes traves per a accedir el registre s’afegeix el fet que l’oficina municipal que s’encarrega de tramitar les peticions té manca de personal, cosa que fa que el període de revisió de les sol·licituds s’allargui més que no seria habitual. Fins aquest mes, segons dades d’Airbnb, les autoritats de Nova York han rebut 1.632 peticions per a obtenir permisos de classe B, però tan sols n’han aprovat 141. Les noves normes també preveuen sancions per a cada pagament que Airbnb accepti d’un immoble no inscrit al registre.
El resultat d’anys de conflicte
La nova normativa és el resultat d’un llarg conflicte polític i judicial entre Airbnb, d’una banda, i les autoritats i col·lectius pel dret de l’habitatge de la ciutat, d’una altra. Així com en més ciutats d’arreu del món, la companyia ha estat durant anys al centre del debat sobre l’augment dels preus de l’habitatge a Nova York. El lloguer mitjà a la ciutat s’ha situat per sobre dels 3.300 dòlars (3.040 euros) durant tots els mesos d’enguany, i ha arribat a un pic de 3.764 dòlars (3.465 euros) aquest mes, segons dades del portal immobiliari Zillow. A Brooklyn, on són la majoria de propietats registrades a Airbnb, el lloguer mitjà va superar el llindar dels 4.200 dòlars (3.870 euros) per primera vegada aquesta primavera passada.
La companyia, que ha treballat activament per impedir l’aprovació de noves regulacions a la ciutat, enguany ha presentat dues demandes contra la llei en què al·leguen que obliga els propietaris a revelar informació confidencial i en vulnera el dret de la privacitat, alhora que consideren que els força a “entendre un complex entramat de regulacions municipals”. Totes dues demandes han estat rebutjades per la justícia de l’estat de Nova York i la normativa entrarà finalment en vigor al setembre, tal com era previst.
En la primera setmana de vigència, és previst que el text afecti unes 5.300 estades de curta durada, de les prop de 40.000 en oferta a la ciutat. L’any passat, segons xifres publicades per les autoritats novaiorqueses arran de la demanda d’Airbnb, la ciutat va registrar 38.500 reserves per mitjà de l’aplicació, que van generar uns ingressos combinats d’uns 85 milions de dòlars.