16.04.2021 - 08:50
|
Actualització: 16.05.2021 - 19:15
WhatsApp va posar el 15 de maig com a data límit en què els usuaris haurien d’acceptar els canvis en les condicions de servei i la política de privadesa, que van despertar una forta oposició entre molts ciutadans. Acceptar aquests canvis és, segons l’empresa, una condició indispensable per a poder continuar fent ús del servei de missatgeria. En cas contrari, es pot mantenir actiu el compte, com a mínim temporalment, però no serà permès de llegir ni enviar missatges, tan sols es podran rebre trucades i notificacions durant un temps. Si, passats quatre mesos, l’usuari no accepta aquestes noves condicions, s’acabarà desactivant el compte. Aquesta és la mateixa política que s’aplica per a tots els usuaris inactius.
Els canvis en les condicions de servei i la política de privadesa en principi no afecten els missatges personals, sinó que tenen a veure amb les funcions opcionals per a empreses. Es tracta d’un pas més en la política d’integració de dades dels usuaris entre WhatsApp i Facebook, que són la mateixa empresa des que Facebook va comprar el servei de missatgeria el 2014. Quan ho va fer, Facebook va argumentar davant la Comissió Europea que no tenien una manera fiable i automàtica de relacionar els comptes dels dos serveis, però des de llavors han anat fent passos en aquesta direcció.
L’objectiu de la nova política de privacitat és afavorir les compres en línia que comença a oferir Facebook afavorint la comunicació entre empreses i ciutadans. L’usuari podrà decidir si vol compartir el seu número amb una empresa i parlar-hi o blocar-la o eliminar-la dels contactes. Els usuaris ja podien utilitzar l’aplicació per a comunicar-se amb empreses presents a WhatsApp Business per a xatejar i adquirir productes. La companyia també diu que es proporcionaran més detalls sobre la manera en què s’administra la informació de l’usuari en relació amb la política de privadesa, però encara no ho ha fet.
Oposició ciutadana a la nova política de privadesa
WhatsApp ja havia començat a mostrar notificacions als usuaris perquè acceptessin aquests nous termes abans del 8 de febrer, però l’oposició de milers d’usuaris a acceptar-la per la gestió de les dades dels usuaris que se’n faria, especialment fora de la Unió Europea, va aturar-ho. No quedava clar quines dades serien compartides amb terceres companyies com ara Facebook, la seva empresa matriu. Al missatge, WhatsApp avisava de canvis relatius a la manera en què els negocis poden utilitzar els serveis de Facebook per a emmagatzemar i administrar els xats de WhatsApp. Aquest pas més del gegant tecnològic per recopilar dades dels ciutadans va causar una gran emigració d’usuaris de WhatsApp a unes altres aplicacions com ara Telegram i Signal.
Després d’haver aturat la nova política de privacitat de dades per l’oposició dels ciutadans, WhatsApp i Facebook hi tornen amb canvis merament estètics amb bàners i avisos per aconseguir que els usuaris l’acceptin, però no ha canviat el redactat del nou contracte d’ús. “Algunes funcions de compres són integrades amb Facebook perquè les empreses puguin administrar els inventaris mitjançant les aplicacions”, va explicar l’empresa en un comunicat. “Això s’indica directament a WhatsApp perquè els usuaris puguin triar si desitgen comunicar-se amb les empreses o no.”
La situació, però, no és la mateixa fora de la Unió Europea que a dins, perquè a Europa la informació personal que les companyies poden compartir amb WhatsApp queda limitada pel Reglament General de Protecció de Dades. Així, les noves condicions gairebé no impliquen canvis per als usuaris europeus, però fora de la Unió Europea sí que hi ha canvis significatius en relació amb les dades que WhatsApp comparteix amb Facebook, com ara les relatives a la interacció que els usuaris tenen amb les companyies. WhatsApp assegura que en cap cas no es podrà accedir al contingut de les converses.
L’empresa diu que en cap cas no es compromet la privadesa del contingut de les converses: “El nostre compromís amb la vostra privadesa no ha canviat. Les vostres converses personals continuen protegides pel xifrat d’extrem a extrem, cosa que significa que ningú fora dels vostres xats, ni tan sols WhatsApp ni Facebook, no poden llegir-les ni escoltar-les.” La companyia també assegura que no manté un registre de contactes als quals els usuaris poden trucar o enviar missatges ni comparteix aquests contactes amb Facebook.