Nova normativa de la DGT sobre els ciclistes: tot allò que n’heu de saber

  • Hi ha mesures noves que afecten els ciclistes i els conductors

VilaWeb
Dos ciclistes a punt d'entrar al túnel del Bordar, a l'N-145 en direcció a Andorra (fotografia: ACN).

Redacció

15.01.2025 - 16:32
Actualització: 15.01.2025 - 18:11

La Direcció General de Trànsit (DGT) espanyola ha introduït enguany mesures noves respecte de la circulació dels ciclistes. Algunes afecten els ciclistes mateixos, però n’hi ha que també afecten els conductors dels vehicles.

Les normes van començar a aplicar-se el primer de gener i tenen l’objectiu de millorar la seguretat viària i promoure una convivència més harmoniosa entre ciclistes i conductors. A continuació, us detallem totes les novetats i la informació clau.

Reducció de la velocitat en avançaments

Els conductors hauran de disminuir la velocitat de 20km/h respecte al límit establert a la via quan avancin un ciclista. Per exemple, en una carretera amb un límit de 90km/h, el vehicle haurà de reduir la velocitat a 70km/h durant l’avançament.

Ús obligatori de casc

A partir del primer de gener, el casc és obligatori per a tots els ciclistes en trajectes interurbans.

Fins ara, els ciclistes de més de 16 anys podien evitar de portar-lo en certs casos, com en pujades prolongades, per motius mèdics o en condicions climàtiques adverses. Això ha canviat. Amb la nova normativa, les excepcions desapareixen i el casc és obligatori per a tots els ciclistes.

A més, també hauran de portar accessoris reflectants o lluminosos quan hi hagi condicions de baixa visibilitat. S’hauran d’assegurar que siguin visibles des de 150 metres de distància, com a mínim.

Circulació en sentit contrari

Una de les mesures que ha causat més polèmica és la que preveu que, en els carrers d’un sol carril amb límit de 30km/h, els ciclistes podran circular en sentit contrari al trànsit habitual.

Distàncies de seguretat

Amb la nova normativa, es manté la distància lateral mínima d’1,5 metres durant els avançaments. En vies urbanes, la nova normativa estableix que els ciclistes han de circular pel centre de la calçada i que els vehicles motoritzats que els segueixin han de respectar una distància de seguretat mínima de 5 metres, per garantir que hi hagi un espai adequat per a maniobrar.

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 75 € l'any

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

Fer-me'n subscriptor