15.01.2025 - 16:32
|
Actualització: 15.01.2025 - 18:11
La Direcció General de Trànsit (DGT) espanyola ha introduït enguany mesures noves respecte de la circulació dels ciclistes. Algunes afecten els ciclistes mateixos, però n’hi ha que també afecten els conductors dels vehicles.
Les normes van començar a aplicar-se el primer de gener i tenen l’objectiu de millorar la seguretat viària i promoure una convivència més harmoniosa entre ciclistes i conductors. A continuació, us detallem totes les novetats i la informació clau.
Reducció de la velocitat en avançaments
Els conductors hauran de disminuir la velocitat de 20km/h respecte al límit establert a la via quan avancin un ciclista. Per exemple, en una carretera amb un límit de 90km/h, el vehicle haurà de reduir la velocitat a 70km/h durant l’avançament.
Ús obligatori de casc
A partir del primer de gener, el casc és obligatori per a tots els ciclistes en trajectes interurbans.
Fins ara, els ciclistes de més de 16 anys podien evitar de portar-lo en certs casos, com en pujades prolongades, per motius mèdics o en condicions climàtiques adverses. Això ha canviat. Amb la nova normativa, les excepcions desapareixen i el casc és obligatori per a tots els ciclistes.
A més, també hauran de portar accessoris reflectants o lluminosos quan hi hagi condicions de baixa visibilitat. S’hauran d’assegurar que siguin visibles des de 150 metres de distància, com a mínim.
Circulació en sentit contrari
Una de les mesures que ha causat més polèmica és la que preveu que, en els carrers d’un sol carril amb límit de 30km/h, els ciclistes podran circular en sentit contrari al trànsit habitual.
Distàncies de seguretat
Amb la nova normativa, es manté la distància lateral mínima d’1,5 metres durant els avançaments. En vies urbanes, la nova normativa estableix que els ciclistes han de circular pel centre de la calçada i que els vehicles motoritzats que els segueixin han de respectar una distància de seguretat mínima de 5 metres, per garantir que hi hagi un espai adequat per a maniobrar.