Nova jornada d’aturades en els ports, amb “certa activitat” en les hores no afectades per la vaga

  • Els estibadors de cinc terminals de Barcelona no secunden la convocatòria en negociar unilateralment amb els operadors

VilaWeb
Redacció
19.06.2017 - 19:49

Els estibadors de cinc terminals de Barcelona no secunden la convocatòria en negociar unilateralment amb els operadors

MADRID, 19 (EUROPA PRESS)

Els ports van registrar aquest dilluns una nova jornada d’aturades que va portar a paralitzar la seva activitat en les hores afectades per la vaga, atès que els estibadors van secundar massivament la convocatòria, que va registrar un seguiment del 97,8% segons Ports de l’Estat, un percentatge que els sindicats eleven al 100%.

No obstant això, Ports assegura que en les hores no afectades per les aturades (convocades només en les hores imparells), es van reportar ritmes de treball normals, “sense que es constatessin baixos rendiments en aquestes hores”.

A més, segons aquest òrgan i l’Autoritat Portuària de Barcelona, cinc terminals de la trentena amb què compta aquest port, el tercer més gran del país, no van secundar les aturades, després que els operadors de les instal·lacions es comprometessin a negociar amb els seus corresponents estibadors sobre dos aspectes, la subrogació dels treballadors i mesures de millora de competitivitat en el port.

Per contra, el Port d’Algesires (Cadis), el més gran del país, va veure “minvada” la seva activitat, atès que els estibadors van secundar les aturades en totes les terminals.

La convocatòria, que afectava totes les hores imparells entre les 8.00 hores d’aquest dilluns i la mateixa hora de demà dimarts, també va paralitzar el Port de Santander i va afectar quinze dels 19 bucs atracats en el de Bilbao.

En el costat oposat, i segons Ports de l’Estat, la repercussió de les aturades va ser “mínima” en els ports de Cartagena, Marín-Pontevedra i Ferrol-San Cibrao.

Segons aquest òrgan depenent del Ministeri de Foment, aquest dilluns van ser cridats per treballar 1.604 estibadors, una xifra similar a les de les tres jornades d’aturades parcials de fa dues setmanes, i que duplica els nomenaments de la vaga de 48 hores ininterrompudes.

Ports de l’Estat i els sindicats convocants van coincidir a assenyalar que aquesta nova jornada de vaga es desenvolupa amb normalitat, “sense cap incidència digna d’esment” i amb el compliment dels serveis mínims.

“JA S’ESTÀ COBRANT LLOCS DE TREBALL”.

Del seu costat, el ministre de Foment, Íñigo de la Serna, qui ja ha declinat en nombroses ocasions a intermediar en el conflicte, assegura que les vagues que es realitzen en els ports des de fa quinze dies “ja s’està cobrant llocs de treball”.

El Ministeri, que ha xifrat en 146 milions d’euros el cost de les aturades de les últimes dues setmanes, va assegurar així mateix que ja hi ha empreses que han confirmat desviaments definitius i permanents de càrrega a altres ports, entre elles Maersk, principal operador d’Algesires.

PENDENTS DE L’ENCREUAMENT DE PROPOSTES.

Després de l’aturada d’aquest dilluns, el conflicte de l’estiba queda pendent de la proposta d’acord que la patronal del sector Anesco remetrà demà dimarts als sindicats del gremi (Coordinadora de Treballadors del Mar, UGT, CCOO CIG i CGT), atès que el divendres rebutgés per il·legal la plantejada per aquestes formacions.

De moment, el calendari ja convocat planteja dues noves jornades d’aturades parcials aquesta setmana, la del dimecres i la del divendres, i quatre vagues parcials de 48 hores per a les dues setmanes següents.

El conflicte de l’estiba va arrencar quan al febrer en iniciar el Govern espanyol la reforma del sector per liberalitzar-lo i que compleixi amb la normativa europea. Atès que l’Executiu va aconseguir aprovar la reconversió d’aquesta activitat el passat mes de maig, el conflicte se circumscriu ara a la negociació del nou conveni entre patronal i sindicats, que demanden garantia d’ocupació per a tot el col·lectiu.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any
Fer-me'n subscriptor