Un nou títol de transport públic permetrà de viatjar amb diversos serveis de l’estat espanyol

  • El secretari de Mobilitat de Catalunya ha dit que a partir de l'estiu desapareixerà l'abonament gratuït de Renfe

VilaWeb
19.02.2025 - 17:58
Actualització: 23.02.2025 - 23:19
00:00
00:00

El secretari de Mobilitat, Manel Nadal, ha anunciat que les Autoritats del Transport Metropolità (ATM) crearan un títol propi que serà interoperable amb altres sistemes de transport públic de l’estat espanyol. “Això ho acordarem amb el govern espanyol i volem que ens el financiï”, ha explicat Nadal durant la seva compareixença a la Comissió de Territori del parlament.

Fa pocs mesos, el ministre de Transports espanyol, Óscar Puente, va dir que el govern espanyol estudiava d’implantar un sistema de transport únic per a tot l’estat i abandonar progressivament la política de bonificacions aplicada aquests darrers anys. Nadal ha garantit que les ATM crearan títols propis que es podran utilitzar per viatjar a la resta de l’estat espanyol, una qüestió que la Generalitat negociarà amb el govern espanyol.

Nadal ha dit que a partir de l’estiu desapareixerà l’abonament gratuït de Rodalia, se substituirà per una tarifa plana de 20 euros al mes. A més, la Generalitat augmentarà la seva aportació als bitllets bonificats del 20% al 30%, just quan el govern espanyol la reduirà del 30% al 20%. El secretari ha dit que els recursos són “limitats” i ha defensat que cal rebaixar progressivament les bonificacions i anar augmentant el servei per evitar un “col·lapse permanent”.

Ha dit que les bonificacions “han estat útils”, però que han generat un “efecte complex” perquè han fet augmentar molt la demanda del servei. En aquest sentit, ha explicat que entre el 2023 i el 2024 el nombre de viatgers ha crescut entre un 30% i un 40%, i que aquest increment es deu també a altres factors, com ara el fet que molts joves no es treuen el carnet de conduir.

Segons Nadal, no es poden mantenir les bonificacions al mateix temps que es reclama un increment del servei. Per això, proposa una reducció “gradual”, oferint alhora alternatives als ciutadans, com ara una millora dels preus del transport públic després d’haver culminat la integració tarifària enguany i la integració tecnològica l’any vinent.

Finalment, Nadal ha defensat que l’ATM actualitzés almenys l’IPC en les tarifes d’aquest any i ha dit que no fer-ho hauria suposat una pèrdua de recursos de 30 milions d’euros, especialment després d’haver mantingut els preus congelats entre el 2018 i el 2023.

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 75 € l'any

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

dldtdcdjdvdsdg
242526272812345678910111213141516171819202122232425262728293031123456
dldtdcdjdvdsdg
242526272812345678910111213141516171819202122232425262728293031123456
Fer-me'n subscriptor