12.11.2021 - 21:50
|
Actualització: 23.09.2022 - 15:28
La família del Super3, la ficció sobre la qual es fonamentava el Canal Super3, va dir adeu el 19 de juny proppassat després de quinze anys en antena i una davallada considerable de les xifres d’audiència, fortament afectades per l’aparició de nous canals infantils amb més recursos per comprar les sèries d’èxit, un canvi de tendència del consum audiovisual i un esgotament del format. Cinc mesos després, encara no se n’ha estrenat el relleu i ni tan sols s’ha fixat una data al calendari per al nou Super3, tot i que es preveu per al 2022. D’aleshores ençà sí que s’ha sabut l’adjudicació a la productora Gestmusic, que s’ha compromès a fer un projecte multiplataforma que interactuarà amb els espectadors –els súpers– cada dia de l’any amb continguts més enllà de la televisió. La nova ficció anirà de la mà d’una renovació total de l’enfocament dels continguts infantils de TV3, un departament que d’ençà de fa pocs mesos dirigeix Laia Servera, ex-directora de l’Info-K.
Fa una setmana, el director de TV3, Vicent Sanchis, va donar algunes claus sobre el nou projecte a la comissió de control de la CCMA del parlament, unes dades que van ser tapades informativament per la polèmica pel gag sexual de Bricoheroes amb Letizia i Leonor que TV3 no va voler emetre. Sanchis va fer algunes pinzellades sobre una divisió clara per diferents franges d’edat, la difusió de continguts constants en diferents plataformes i l’esforç pressupostari per adquirir continguts externs de qualitat, una renovació que va justificar per la necessitat urgent de la programació infantil en català: “Teníem una programació que ja no consideràvem l’adequada en una plataforma que no era l’oportuna.”
Fonts pròximes al desenvolupament del nou Super3 consultades per VilaWeb donen més detalls del nou projecte que, segons que va dir Sanchis, treballen amb la perspectiva que estigui fet del tot a final del 2022. Un dels entrebancs que han identificat de cara a connectar amb l’audiència infantil és que sovint identifiquen el canal com un espai adreçat especialment a infants més petits i que perden l’interès a mesura que s’acosten a l’adolescència. És per això que el nou Super3 es dividirà en dues franges clarament diferenciades tant per la temàtica de les emissions com per l’estètica i les vies de difusió dels continguts.
La primera franja d’edat serà l’adreçada als espectadors de zero a cinc/sis anys, amb un grafisme i unes vies de difusió pensades per als més menuts i els seus pares, que en aquestes edats encara controlen clarament què miren els fills. La segona franja serà per als nens de sis a dotze anys, amb una aparença estètica i unes vies de difusió pròpies, tant a la televisió com a les plataformes digitals i les xarxes socials. També s’ha tingut en compte la distància de preferències entre un nen de sis anys i un pre-adolescent de dotze, més pròxim a continguts juvenils que no pas als infantils, als quals oferiran un espai específic més transgressor.
Els personatges tindran contacte permanent amb els espectadors
Els responsables del Super3 creuen que la pandèmia va ser un cop de realitat que va evidenciar la poca capacitat de reacció i flexibilitat de l’espai per a adaptar-se al nou context, atès que estaven lligats a una graella televisiva enllaunada que no els va permetre de connectar prou amb la realitat dels infants. Si d’ençà que va néixer el Club Super3 havia optat per una relació de proximitat amb els espectadors totalment innovadora –amb el model de club i la Festa dels Súpers com a màxims exponents–, aquests darrers anys no havien aprofitat prou les novetats tecnològiques per a aprofundir en aquest vincle.
La voluntat del nou Super3 és construir una relació de proximitat amb els infants que els permeti d’interactuar-hi constantment i proposar-los activitats, reptes, debats i, fins i tot, moure’s per tot el país per a parlar-hi directament. Per a aconseguir-ho, hi haurà un grup de personatges que tindran una ficció de fons que els doni un univers públic i els faci evolucionar, com amb La família del Super3, però que tindran prou autonomia per a relacionar-se amb els espectadors més enllà de les trames de la ficció.
La primera proposta de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals era que aquests personatges fossin uns joves amics superherois que havien de combinar una vida quotidiana amb la gestió dels superpoders. Amb tot, fonts pròximes al desenvolupament del nou Super3 no confirmen si finalment la ficció seguirà aquest camí o s’ha reformulat després de l’adjudicació a Gestmusic. Sigui com sigui, apunten que ha de ser una ficció realista, per a semblar creïble als espectadors, però alhora tenir un component màgic que resulti atractiu per als nens de sis a dotze anys, atès que la franja alta d’edat és un objectiu prioritari per a recuperar.
Segons que va dir Sanchis al parlament, un dels elements que els van fer decantar pel projecte de Gestmusic és que els van proposar un format d’interacció constant amb els espectadors, els 365 dies de l’any. “Gairebé semblarà el 324, hi haurà un equip de gent treballant per a aquest públic quasi les vint-i-quatre hores del dia”, van il·lustrar. Els personatges podran formular debats en línia amb els infants sobre qüestions que els interessin, proposar concursos o activitats a l’aire lliure, convidar-los a visitar un museu, fer entrevistes o demanar-los que enviïn preguntes, per exemple, a un cantant o un científic.
En resum, la ficció servirà per a donar fonament narratiu als personatges, però en realitat serà un univers per a fer créixer la resta de continguts del Super3 i dinamitzar la comunicació i interacció amb els espectadors i connectar amb la seva quotidianitat. A més, diuen, un dels objectius serà la promoció d’un univers d’influenciadors en català.
Retorn de l’anime, videojocs, realitat augmentada
El nou Super3 farà un esforç per a fer servir tecnologia de tota mena per a acostar-se als infants, com ara la creació de videojocs, l’ús de les xarxes socials i del directe, una promoció i difusió dels continguts diferent i una interacció constant. També és previst que dins la ficció es creï un univers paral·lel de criatures fantàstiques basades en la mitologia catalana que gràcies a la realitat augmentada i els dispositius mòbils també podran aparèixer en la realitat dels espectadors.
A més de la ficció, eix vertebrador del canal, s’emetran més continguts, tant de producció pròpia com aliena. D’ençà dels seus orígens, el Super3 –i els seus espais juvenils, com ara el 3XL– havien estat referents a l’hora d’emetre en català sèries de gran prestigi, especialment d’animació japonesa –conegudes com a anime–, però aquests darrers anys havia perdut múscul per les dificultats pressupostàries del canal i l’aparició de cadenes infantils d’àmbit espanyol i plataformes com Netflix, que compren els drets d’emissió de sèries per a tot l’estat espanyol, però les emeten solament en castellà. En aquest sentit, la voluntat és que el nou Super3 recuperi les sèries d’anime, fórmula que va funcionar molt bé en el passat amb èxits com ara Bola de drac, Inuyasha, One piece, Slam Dunk, Sakura, la caçadora de cartes i Sailor moon, per a citar-ne algunes.
Per no perdre el tren de les innovacions infantils i juvenils, es crearà un hub de recerca constant de tendències que estarà atent a les darreres novetats per a incorporar-les a la televisió infantil en català.
En definitiva, TV3 vol que el nou Super3 recuperi els valors originals de l’espai infantil de la casa, doni veu als espectadors i, especialment, fomenti el català com a eix integrador del projecte.