17.06.2022 - 12:06
|
Actualització: 17.06.2022 - 13:11
La CCMA ha presentat el projecte de reforma del Super3, que s’estrenarà a la tardor. La presidenta de la CCMA, Rosa Romà, ha comparegut en comissió parlamentària i ha explicat els motius que han obligat a transformar de cap a peus el Super3: una pèrdua sostinguda d’audiència durant la darrera dècada i una revolució del paradigma comunicatiu adreçat al públic juvenil per l’aparició de més canals de TDT, de subscripció i plataformes de vídeo, com ara YouTube, TikTok i Twitch.
Segons dades facilitades per la CCMA, a Catalunya hi ha un milió de nens menors de catorze anys i, malgrat això, l’audiència diària del canal infantil és per sota dels 200.000, en una evolució que ha anat progressivament a la baixa. Per tant, segons Romà, TV3 ha de tornar a esdevenir referència per a un públic estratègic enmig d’un canvi general d’hàbits de consum. En l’ecosistema actual, “no solament competim amb els canals de televisió, sinó també amb videojocs, plataformes de reproducció en línia, etcètera, i, per tant, ens reinventem per adaptar-nos a les necessitats i a les tendències de consum actuals, posant els nens i nenes al centre de tota l’oferta”.
Per tornar a ser una referència amb continguts infantils en català, la televisió pública reformularà el canal amb una oferta transmèdia que combinarà l’entreteniment i la informació, estrenarà un nou servei de vídeo i àudio a demanda i serà present a xarxes socials com ara YouTube i Spotify. “Hem de ser a prop de les tendències per connectar amb els nens i saber de quins continguts es parla als patis de les escoles”, ha dit Romà. La previsió és duplicar el pressupost per a contingut infantil de l’any passat i triplicar-lo el vinent.
Per visibilitzar la nova etapa del Super3, se’n rellançarà la marca i crearan dos universos adreçats a diferents franges d’edat adaptats als gusts, etapa madurativa, necessitats i mena de consum dels infants. Això farà que l’oferta de continguts es treballi amb aquesta perspectiva, cosa que diferenciarà molt les franges d’edat objectives. Seran continguts informatius, educatius, d’entreteniment, que potenciïn valors de comunitat, territori, patrimoni cultural, proximitat, interacció i participació i formin una oferta de continguts transmèdia en vídeo, podcast i nadiu digital.
Per Romà, el nou Super3 no vol ser un Netflix sinó una plataforma de referència perquè les famílies la tinguin en consideració al costat de més propostes audiovisuals. També s’ha anunciat la creació d’un nou espai per a escoles i famílies, on es crearan recursos pedagògics i continguts que fomentin el pensament crític dels infants envers el món que els envolta.
A més, també hi ha la voluntat de reforçar la comunitat de súpers: “Tenim el club infantil més gran d’Europa, amb 453.000 socis. Pràcticament un de cada dos infants. Els hem d’oferir més propostes i marcar una relació més intensa i més duradora.”
L’audiència és important, però no ho és tot
Durant la comissió de control, Romà ha parlat de l’èxit d’Eufòria, que a TV3 ha permès d’augmentar molt l’audiència juvenil i estrènyer el vincle amb el públic. Tanmateix, ha dit que les xifres d’audiència no ho eren tot, ni l’element clau a partir del qual es mesurava l’èxit d’un contingut: “Tenim diferents maneres de mesurar la qualitat.”
Per a agradar al jovent serà imprescindible una programació atractiva, i Romà ha dit que l’objectiu era apostar per la diversitat, amb continguts produïts per la CCMA, però també de comprats a productores externes. Ha avançat que s’adquiririen sèries de ficció i que se’n crearien de noves –algunes en coproducció– que recolliran els interessos per l’actualitat.
A més, el nou Super3 estarà cohesionat amb una nova ficció, els personatges de la qual esdevindran creadors de continguts i eixos conductors dels diferents formats i finestres.
Una altra novetat serà la producció de continguts radiofònics, que els darrers anys s’ha popularitzat gràcies al fenomen del podcast.