06.11.2015 - 06:00
|
Actualització: 12.11.2015 - 14:59
Autor: Oriol Cendra, tècnic de cultura
El maig de 2015 es presentava el document de treball Cap a un nou marc fiscal per a l’associacionisme cultural amb 17 propostes per simplificar i millorar la qualitat de la normativa fiscal i comptable del sector associatiu. Aquest és el 1r de 3 articles que tenen la intenció d’obrir vies de discussió i reflexió sobre la matèria.
Simplificar processos. Disposar d’instruments adequats de finançament públic
Al document hi ha conceptes que per la seva practicitat em semblen un bon punt de partida per encarar debats i actuacions de futur.
1. Pel que fa a la necessitat de disposar d’instruments adequats de finançament públic, el document esbossa dues línies:
a.La necessitat d’explorar alternatives a les subvencions i reduir els terminis de cobrament de les Administracions són dues propostes que planteja el document.
Proposta 15. Àmbit Finançament. Promoure la reducció de terminis de pagament de les Administracions públiques i establir criteris prioritaris de cobrament.
Proposta 16. Àmbit Finançament. Estudiar i promoure vies alternatives a la subvenció en la relació entre les entitats culturals i l’administració pública
En aquest sentit, i pel que fa a subvencions públiques, sembla urgent un debat a fons i una reflexió en profunditat. Per començar, potser seria bo demanar a les administracions que, en compliment de la legislació vigent, es dotin d’un marc estratègic de subvencions, amb “els objectius i efectes que es pretenen amb la seva aplicació, els terminis per a la seva consecució, els costos previsibles i les seves fonts de finançament”, d’acord amb el que disposa l’article 8 de la Llei 38/2003 General de Subvencions.
b. La via de no penalitzar la contractació pública d’associacions exemptes d’IVA em sembla molt interessant:
Proposta 12. Àmbit IVA. Incloure l’IVA al preu en els procediments de contractació pública quan intervinguin associacions i fundacions culturals exemptes d’IVA.
És evident que aquesta és una proposta que caldria discutir, acotar i matisar. Així m’ho fa veure un amic, expert en contractació pública: efectivament, un procediment de contractació que es licités amb l’IVA inclòs, penalitzaria les empreses, que haurien d’oferir uns preus més alts atès que, després, els caldria desglossar l’IVA i pagar-lo a Hisenda. L’avantatge per les entitats resultaria evident i atemptaria contra un dels principis bàsics de la contractació administrativa com és el de la igualtat. Això no exclou altres opcions, com la d’establir la possibilitat d’afegir clàusules que beneficiïn les entitats no lucratives als plecs de contractació, a la manera de la disposició addicional cinquena del Text Refòs de la Llei de Contractes del Sector Públic, que estableix percentatges mínims de reserva del dret a participar en determinats procediments d’adjudicació de contractes als centres especials d’ocupació.
Llegir l’article sencer a Tornaveu, fent clic aquí.