16.06.2023 - 20:51
|
Actualització: 19.06.2023 - 20:59
La Comissió Ciutat-Port ha celebrat avui una manifestació multitudinària per a protestar contra l’ampliació del Port de València. “Aquesta obra només beneficia a una empresa privada, a MSC”, han denunciat. Amb el lema ‘Més València, menys port’, milers de persones han sortit pels carrers de València per reivindicar que aquestes obres implicarien unes conseqüències molt negatives per a la ciutat davant l’actual situació d’emergència climàtica. Els participants han portat pancartes i cartells amb lemes com ‘Pensem global, actuem local. No a l’ampliació’ o ‘Si a bon port vols arribar, cuida la mar’.
Després de la marxa, han actuat los Chikos del Maíz, Maluks i Xavi Sarrià.
La manifestació #NoAmpliacióPort avança els carrers de València! Defensem la terra, stop macroprojectes! ✊📣#NoalaZAL #StopCreuers pic.twitter.com/f0M8WFb68F
— Casals i Ateneus (@CasalsiAteneus) June 16, 2023
Però aquesta no és la única acció que s’ha fet, la mobilització ha anat acompanyada d’una campanya de difusió amb publicitat en autobusos, xarxes socials. Aquesta compta amb el suport de personalitats del món de la cultura com ara els actors Arturo Valls i Enric Benavent, o l’escriptor Rafa Lahuerta.
Antonio Montiel, membre de la Comissió Ciutat-Port, ha reivindicat en declaracions als mitjans que aquesta manifestació té a veure amb la defensa del territori però també amb la defensa de la salut i sobretot amb un contingut econòmic. “És mentida que el Port de València haja esgotat la seua capacitat útil, la vida útil del port és encara molt llarga sense necessitat de l’ampliació. Els 600 milions inicials que caldria gastar en l’ampliació poden ser destinats a obres que necessita la ciutat per a protegir-nos de l’emergència climàtica”, ha assegurat.
En relació a la multinacional que impulsa el projecte, assenyala que “això és la punta de llança d’una bombolla d’infraestructures perquè la pròpia MSC està exigint que després es facin duplicacions d’autovies, accessos ferroviaris, noves ZAL i, per tant, això suposaria un cost estimat aproximat de 4.000 milions d’euros”.
“Decisió presa per uns pocs”
Javier Canales, un altre integrant de la comissió, ha denunciat que es tracta d’una decisió presa per uns poc a benefici d’una multinacional naviliera. “A nivell mediambiental, està perjudicant les platges del sud, està retrocedint la línia de platja amb el risc de salinització de l’Albufera. Hi ha problemes de salut per tota la contaminació que provoca aquest moviment de vaixells, problemes en la fauna, problemes de no atendre el comerç local ni les necessitats locals de l’economia local”, ha assenyalat.
“Estem potenciant una economia global de dependència de mercats molt llunyans i d’una dependència de combustibles fòssils que en el moment d’emergència climàtica en el qual estem és d’una imprudència total”, ha recalcat.
Participació política
A la marxa s’han sumat algunes personalitats polítiques. Joan Ribó, el batlle en funcions de la ciutat, ha assegurat que aquesta manifestació és molt decisiva per a València. “Es juga el seu parc natural, el Saler i l’Albufera. Les dades són contundents en la regressió de les platges”, ha dit. Preguntat per com afectaria a l’ampliació del port un possible futur govern del PP i Vox a l’estat espanyol, Ribó ha lamentat que aquest executiu “no ho veuria de la mateixa manera perquè no entenen els problemes mediambientals”.
Ribó ha acudit a la manifestació acompanyat pel candidat de Compromís a la presidència de la Generalitat en les passades eleccions, Joan Baldoví; la número u de Compromís-Sumar per València al congrés espanyol, Àgueda Micó; i altres membres de l’equip municipal, com Papi Robles, Pere Fuset o Giuseppe Grezzi, entre altres.