14.06.2021 - 12:52
|
Actualització: 14.06.2021 - 13:03
Norwegian, el sindicat de pilots Sepla i el sindicat de tripulants de cabina de passatgers USO han arribat a un acord sobre l’acomiadament col·lectiu plantejat per la companyia a principis de maig. L’acord preveu una reducció dels acomiadaments previstos en l’ERO, augmenta les indemnitzacions, garanteix un complement salarial i assegura la permanència de la companyia aèria a l’estat espanyol. En concret, el preacord redueix en 200 tripulats de cabina i 16 pilots els treballadors inicialment inclosos en l’ERO anunciat per l’empresa, passant dels 1.191 empleats afectats a 975. L’empresa oferirà 200 recol·locacions per a tripulants de cabina a la base d’Oslo, amb una compensació econòmica per trasllat i garantia d’ocupació.
L’empresa també ha accedit a augmentar les indemnitzacions per acomiadament, del mínim legal de vint dies per any treballat fins a trenta dies. L’acord contempla també la posada en marxa d’un ERTO objectiu, que alterna sis mesos de suspensió de contracte amb tres mesos de jornades reduïdes fins a l’estiu de 2023. Així mateix, preveu una reducció al 80% de la jornada laboral i del salari dels pilots que es queden a la companyia; una compensació econòmica per als tripulats en els mesos de suspensió de contracte, i la creació d’una borsa d’ocupació per als pilots afectats per l’acomiadament col·lectiu per futures reincorporacions en cas de creixement de la producció.
L’acord preveu també l’accés per part dels pilots acomiadats a programes de simulació i entrenament amb una bonificació del cost, així com el compromís empresarial de no recórrer a tripulacions de bases estrangeres per dur a terme la producció espanyola. Un total de 234 treballadors continuaran prestant serveis a les bases de Norwegian a Màlaga i Alacant, amb un avió en cadascuna d’elles. L’acord fins i tot preveu una situació de recuperació de l’activitat per al futur, amb un pla concret de reincorporació de dues aeronaus més per cada base a l’estiu de 2022.
L’acord s’ha assolit després “d’intensíssimes” jornades de negociacions entre les dues parts, que van començar a principis de maig i van concloure la nit d’aquest dissabte. L’adscripció a l’ERO serà voluntària com a primer criteri i forçosa fins a cobrir l’expedient. La secció sindical de Norwegian assegura que la solució assolida no és satisfactòria, però si “equilibrada”. Per a USO – Sector Aeri, la negociació ha estat “difícil” i espera que l’empresa “no torni a decebre” els treballadors a Espanya després de “durs anys de reestructuracions constants”. Per la seva banda, l’empresa ha assegurat que l’acord assolit és un “pas important” de cara a l’objectiu final d’assegurar la presència de Norwegian a l’Estat i “contribuirà a la pervivència” de la companyia com a actor “important” en el teixit productiu del sector aeri i turístic espanyol.
El 80% dels pilots de Norwegian, ratifiquen l’acord
Finalment, el sindicat Sepla ha precisat que l’acord ha estat ratificat per un 80% dels pilots de Norwegian. El sindicat de pilots ha aplaudit que el pacte amb la companyia hagi aconseguit mantenir en plantilla 16 pilots més: dels setanta inicialment proposats per Norwegian a 86. A banda, el Sepla igualment celebra que s’augmentin les indemnitzacions per acomiadament, del mínim legal de vint dies per any treballat a 30 dies. “El nou acord tracta de pal·liar en part les brutals conseqüències de l’acomiadament col·lectiu, si bé és cert que la situació segueix essent dramàtica per a tots els tripulants afectats”, s’assenyala des del sindicat Sepla.
“El marge de negociació ha sigut des del principi molt limitat, donada la situació financera de l’aerolínia. Però això no ha impedit que totes les parts fessin un ingent esforç negociador que s’ha saldat amb aquest acord”, ha continuat el sindicat de pilots. “Encara que lluny de considerar-se una solució satisfactòria, sí que es tracta d’una solució equilibrada”, han conclòs des del Sepla.