17.11.2023 - 21:40
|
Actualització: 18.11.2023 - 12:47
Viatjar amb tren nocturn no és cap novetat. De fet, aquesta era una manera de viatjar força comuna no fa pas tant, però l’expansió de companyies aèries de baix cost que permetien d’anar d’un lloc a un altre amb molt menys temps van fer caure algunes d’aquestes rutes ferroviàries. Ara, amb l’emergència climàtica, la qüestió de viatjar amb tren d’un país a un altre s’ha tornat a posar sobre la taula. És per això que aquests darrers anys a Europa han ressorgit amb força els trens nocturns.
Aquesta setmana, ha començat a circular per Àustria el primer comboi de l’innovador tren nocturn Nightjet, un projecte d’unes quantes companyies ferroviàries estatals europees: la SNCF de França, la DB d’Alemanya, la CFF de Suïssa i l’ÖBB d’Àustria. Si bé és cert que a Europa hi ha més operadores de trens nocturns, aquesta és una de les xarxes nocturnes més extenses d’Europa, actualment, i també una de les capdavanteres. S’espera que entre aquest final d’any i durant el vinent s’hi incorporin noves rutes, com la de Barcelona. Ara per ara, les quatre companyies ferroviàries han inaugurat unes quantes línies de trens nocturns que arriben a ciutats europees com ara Basilea, Berlín, Brussel·les, Colònia, Florència, Hamburg i Milà, entre moltes més, però Barcelona no hi és prevista, de moment, fins l’any que ve. De fet, fins el desembre del 2024 no es preveu que comencin a circular els trens directes entre Barcelona i Zuric.
Més tecnologia, més comoditat
ÖBB ha dissenyat uns combois amb tecnologia punta per a fer el viatge més còmode. ÖBB va encarregar a Siemens els lots de cotxes per a aquests trens nocturns. Cada tren el componen dos cotxes amb butaques (amb un preu molt econòmic), tres cotxes amb cabines llitera (espais individuals amb un sol llit que es pot aïllar dels altres per gaudir de la màxima privacitat quan es viatja tot sol, sense necessitat de pagar tot un compartiment exclusiu) i dos cotxes amb cabines llit, unes cabines privades. A més, totes les cabines tenen un lavabo incorporat. La capacitat total del tren és de 254 passatgers. Els cotxes poden circular a una velocitat màxima de 230 quilòmetres per hora, la qual cosa els fa ideals per a competir amb rutes aèries.
A més, els trens tenen connexió a internet mitjançant Wi-Fi d’alta velocitat i accés gratuït al portal ÖBB OnBoard Railnet, una plataforma que ofereix continguts en directe per internet i la lectura de diaris i revistes en format digital. Per als qui prefereixen de fer servir les dades mòbils, els trens també tenen una xarxa de senyal mòbil potent que permet de gaudir d’una connexió ininterrompuda. Però això no és tot: els trens també han estat dissenyats pensats per reduir la contaminació acústica. De fet, els bogis, de construcció lleugera, han estat construïts per reduir el soroll que fa el tren en circulació. Així doncs, aquesta és una oferta ferroviària encara més respectuosa amb el clima i amb el medi, no tan sols perquè causa menys contaminació ambiental, sinó també perquè és poc sorollosa.
França, Alemanya, Àustria i Suïssa creen una xarxa de trens de nit que arribarà fins a Barcelona