21.12.2023 - 11:49
|
Actualització: 21.12.2023 - 22:21
La paraula nova guanyadora a neologisme de l’any 2023 és viralitzar (28,2% vots) i la paraula corrent és tiet (32,2% vots). Enguany hi ha hagut rècord de participació, amb 14.035 votants. En aquesta edició s’han pogut votar dues llistes a la categoria de ‘paraula nova’ i a ‘paraula corrent’. L’Observatori de Neologia de la Universitat Pompeu Fabra, amb la Secció Filològica de l’IEC, el TERMCAT i 3Cat han organitzat la desena edició de la campanya del neologisme de l’any, amb el suport del Departament de Cultura. El neologisme de l’any és una campanya que pretén acostar la llengua als parlants i pretén fer visibles els temes que han interessat durant l’any.
Com cada any, la Secció Filològica de l’IEC estudiarà les paraules guanyadores i valorarà la possibilitat d’introduir-les al diccionari normatiu. “Des de l’organització de la campanya es valora molt positivament la novetat d’incloure la possibilitat de votar la paraula corrent entre una llista de paraules que no són noves, que estan ben implantades en l’ús social però que no han estat encara acceptades en el diccionari normatiu”, ha dit l’IEC en un comunicat. “Aquesta novetat ha servit perquè moltes persones hagin pres consciència del fet que en la parla diària es fan servir paraules no normatives però adequades en molts casos”.
En la categoria de paraula nova, es podia votar: ‘bot’, que ha recollit el 15,4% dels vots; ‘ecoansietat’, amb el 5,4%; ‘gazià -ana’, amb el 6,7%; ‘grassofòbia’, amb el 8,3%; ‘hipersexualització’, amb el 10,5%; ‘nit tropical’, amb el 8%; ‘refugi climàtic’, amb el 5%; ‘sexoafectiu’, amb el 8%; ‘superilla’, amb el 4,5% i ‘viralitzar’, la guanyadora amb el 28,2% dels vots. I en la categoria de paraula corrent es podia votar ‘bici’; que ha tingut el 5,5% dels vots; ‘brutal’, amb el 10,2%; ‘friqui’, amb el 10%; ‘gorro’, amb el 3,9%; ‘guai’, amb el 9,3%; ‘plataforma’, amb el 3,1%; ‘porno’, amb el 5,8%; ‘quiròfan’, amb el 12,4 %; ‘tiet’, la guanyadora amb el 32,2% dels vots i ‘xarxa social’, amb el 7,7%.
La franja d’edat que més ha participat ha estat la que comprèn els 12 i els 19 anys. El grup de gent més gran (seixanta anys o més) és el que ha votat menys (14% dels vots) i les dues franges intermèdies (de 20 a 39 anys i de 40 a 59 anys) sí que han obtingut al voltant d’una quarta part dels vots (24,8% i 23,2% respectivament). ‘Viralitzar’ i ‘tiet’ han quedat en primera posició en totes les franges d’edat, però no hi ha hagut els mateixos resultats en les altres posicions: ‘bot’ i ‘hipersexualització’ han quedat en segona i tercera posició de la franja més jove, ‘sexoafectiu’ i ‘hipersexualització’ en la segona franja, ‘hipersexualització’ i ‘grassofòbia’ en la tercera i ‘refugi climàtic’ i ‘nit tropical’ en la franja de més grans. En la llista de la paraula corrent també s’han repartit la segona i tercera posició diversos candidats: ‘quiròfan’, ‘porno’, ‘guai’, ‘brutal’, ‘friqui’ i ‘xarxa social’, segons la franja d’edat.
Les edicions passades
L’any 2014, en la primera edició de la campanya, van votar 200 persones, i l’any 2022 van ser 14.000 persones. Les paraules guanyadores en les edicions passades han estat les següents: ‘estelada’ (2014), ‘dron’ (2015), ‘vegà-ana’ (2016), ‘cassolada’ (2017), ‘sororitat’ (2018), ‘emergència climàtica i animalista’ (2019), ‘coronavirus’ (2020), ‘negacionisme’ (2021) i ‘birra’ (2022).