24.12.2023 - 21:40
|
Actualització: 24.12.2023 - 21:42
El mes de desembre és un dels més atrafegats del calendari escolar. No solament perquè s’acaba el primer trimestre i els mestres es passen les tardes fent avaluacions, sinó també perquè s’organitzen tot d’actes que n’omplen l’agenda: el concert de Nadal, el taller de postals, el recital de poemes, els Pastorets, fer cagar el tió, la visita del patge reial, el pessebre vivent i moltes activitats més relacionades amb les festes de Nadal. En una societat com més va més laica, en què cada dia hi ha més gent no creient, ja fa dècades que aquestes celebracions de Nadal a l’escola tenen més un punt de vista cultural que no pas religiós.
Així i tot, d’un temps ençà, algunes escoles han decidit de deixar de celebrar Nadal i substituir-lo per la festa de l’hivern, que felicita el solstici i la fi del primer trimestre. Unes altres mantenen Nadal, però n’eliminen les activitats relacionades amb la religió o les modifiquen. Per tant, hi ha centres educatius en què s’ha deixat de fer el pessebre, no s’hi canten nadales i a les postals hi posa “Bones festes” en compte de “Bon Nadal”, entre molts exemples més. N’hi ha, fins i tot, que han deixat de fer cagar el tió, tot i que sigui de tradició pagana. La raó: ser més laics i no avantposar cap religió a cap altra.
Els partidaris d’aquesta nova tendència argumenten que avui dia la composició dels alumnes és molt més diversa que no pas abans i que, com a resultat, una part no celebra Nadal i, en canvi, celebra el Krixna Janmaixtami, el Ramadà o el Guru Nanak Gurpurab, entre més festivitats. I que a fi de mostrar-se respectuosos amb totes les realitats del centre, cal deixar de reproduir festivitats d’origen cristià.
A les escoles, el debat és: cal celebrar Nadal com fins ara, cal adaptar-lo a les cultures presents a l’escola o cal no celebrar-lo? Segons Amadeu Carbó, folklorista i autor del llibre Celebrem el Nadal, el fet que una societat sigui laica no vol dir que s’hagi d’ignorar el fet religiós –sigui de la comunitat que sigui–, sinó que els ha de fer visibles tots per igual. A parer seu, les escoles no haurien de deixar de celebrar Nadal, sinó també incloure les altres religions presents dins les aules. “Si volem conviure, ens hem de conèixer i reconèixer els uns i els altres”, comenta. Explica que la religió ha estat la base cultural de la nostra societat i que el pòsit cultural que deixa és el que ens identifica: “La cultura és la referència amb què mirem i interpretem el món.” També adverteix que si es deixa de celebrar Nadal a l’escola, es perdran coneixements i referents culturals.
“El pessebre, per exemple, diu moltes coses sobre nosaltres. És una eina molt potent i molt identificativa de la nostra cultura.” Però el fet que s’hi representi el naixement de Jesús, amb la Mare de Déu i Sant Josep al costat, és el que fa que algunes escoles hagin decidit de deixar de fer-lo. S’eliminen les qüestions religioses i es mantenen les que no ho són. Però Carbó alerta que, sovint, aquesta tria no acaba de ser del tot encertada; per exemple, diu que l’arbre de Nadal generalment no és vist com una figura religiosa però que, en canvi, és la representació de la creu en vida, “l’arbre sant”. Per això considera que celebrar Nadal a les escoles pot ser una bona manera d’explicar a les noves generacions els referents culturals que tenim i d’on venim.
Matisa que, tot i que les institucions públiques sí que han de ser laiques, la societat laica com a tal no existeix. “No hi ha cap societat laica. Ni una. Perquè les societats les formen individus, i aquests individus tenen creences. O no. Però hi ha múltiples mirades sobre la qüestió, i això no té res a veure amb deixar de celebrar Nadal.”
Ramon Muñoz, director de l’escola Baldiri Reixac de Banyoles (Pla de l’Estany) –escola que celebra Nadal sense les activitats religioses–, explica que, en el seu cas, la diversitat de procedències culturals de les famílies del centre no ha estat mai cap impediment per a celebrar-lo i que, de fet, l’únic moment en què se n’ha parlat ha estat per una família autòctona. “Una escola laica és aquella que respecta les creences de tothom, però que no s’hi basa per al projecte educatiu, que, en tot cas, és basat en valors propis dels drets humans universals”, diu.
Així doncs, per què i per a qui s’elimina Nadal de les escoles? Carbó ho té clar: “Ningú no ha de renunciar a ser el que és. És això, el respecte a les tradicions i religions. És això, ser inclusius, i no pas desitjar ‘Bones festes’ en lloc de ‘Bon Nadal’.”