Museus catalans desmunten prejudicis sobre art contemporani i creativitat

  • El Museu d'Art Contemporani de Barcelona (Macba), la Fundació Antoni Tàpies i la Fundació Joan Miró s'han proposat desmuntar prejudicis sobre l'art contemporani i acostar eines per promoure la creativitat a l'aula amb cursos d'estiu dirigits a professors.

VilaWeb
Redacció
09.07.2016 - 11:21

BARCELONA, 9 (EUROPA PRESS)

El Museu d’Art Contemporani de Barcelona (Macba), la Fundació Antoni Tàpies i la Fundació Joan Miró s’han proposat desmuntar prejudicis sobre l’art contemporani i acostar eines per promoure la creativitat a l’aula amb cursos d’estiu dirigits a professors.

El Macba ha impartit durant aquesta setmana els cursos ‘Allibera la teva creativitat’, dirigit a mestres d’Infantil i Primària, i ‘Les claus de l’art contemporani’, dirigit a professors de Secundària especialitzats en temes d’art.

En el primer cas, l’art és el “punt de partida” per aconseguir un aprenentatge i reflexionar sobre temes com les emocions o el conflicte”, ha exemplificat la responsable de Programes Públics i Educatius del Macba, Tonina Cerdà, en declaracions a Europa Press.

L’objectiu és “desmuntar prejudicis” sobre l’art contemporani a partir d’obres de la col·lecció, ja que sovint es creu que les obres només esperen una interpretació o aproximació, i existeixen múltiples matisos, suggeriments, reflexions i emocions possibles davant d’una mateixa peça, ha observat.

En el cas del curs de Secundària s’imparteixen reflexions més profundes sobre l’art contemporani a partir de peces de la col·lecció com la de ‘Entrevendo’ de Cildo Meireles, estrella de l’exposició en curs ‘Macba. Col·lecció 31’.

‘In situ’ es parla sobre l’ús del cos a l’art contemporani, del viratge a la performance i del conflicte econòmic i social a través de les arts visuals mitjançant tallers grupals en què la dinàmica d’equip pesa molt.

“L’art per pensar per compartir i per dialogar” és la màxima dels cursos, ha afirmat Cerdà, que ha comentat que un total de 58 mestres i professors han pogut gaudir d’aquestes classes.

En elles, s’ha treballat l’art més enllà de les seves aparences i el discurs s’ha centrat en els processos creatius i els ‘per què’, més enllà de formalitats i del producte final.

La Fundació Tàpies ha impartit el curs ‘Mestres que no toquin de peus a terra: la fantasia com a eina creativa’, en sessions de caràcter pràctic per donar idees als mestres per potenciar experiències d’aprenentatge des de la creativitat.

“IMPLICAR TOT EL COS” A LA TÀPIES

Impartit per Sandra Gómez, Rosa Eva Campo i Maria Sellarès, el taller s’ha proposat interpel·lar els mestres amb tallers en què s’han tacat de pintura per pintar des del terra, i, així, “implicar tot el cos”, i aplicar la brotxa amb els ulls tancats, practicar línies amb la mà no prioritària i provar amb traços nerviosos, tímids, rectes i diferents.

Una altra de les pràctiques passa per pintar a través d’elements no comuns, com poden ser pilotes de goma, fils llargs de drapet, pals i altres materials, ha explicat Campo a Europa Press.

D’altra banda, la Fundació Miró va acollir dijous passat el curs de l’Institut de Ciències de l’Educació de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) ‘Art, museus i escola. Creació i coneixement en xarxa’, que forma part d’una formació per a professorat.

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 6€ al mes

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

Fer-me'n subscriptor