09.07.2016 - 11:21
BARCELONA, 9 (EUROPA PRESS)
El Museu d’Art Contemporani de Barcelona (Macba), la Fundació Antoni Tàpies i la Fundació Joan Miró s’han proposat desmuntar prejudicis sobre l’art contemporani i acostar eines per promoure la creativitat a l’aula amb cursos d’estiu dirigits a professors.
El Macba ha impartit durant aquesta setmana els cursos ‘Allibera la teva creativitat’, dirigit a mestres d’Infantil i Primària, i ‘Les claus de l’art contemporani’, dirigit a professors de Secundària especialitzats en temes d’art.
En el primer cas, l’art és el “punt de partida” per aconseguir un aprenentatge i reflexionar sobre temes com les emocions o el conflicte”, ha exemplificat la responsable de Programes Públics i Educatius del Macba, Tonina Cerdà, en declaracions a Europa Press.
L’objectiu és “desmuntar prejudicis” sobre l’art contemporani a partir d’obres de la col·lecció, ja que sovint es creu que les obres només esperen una interpretació o aproximació, i existeixen múltiples matisos, suggeriments, reflexions i emocions possibles davant d’una mateixa peça, ha observat.
En el cas del curs de Secundària s’imparteixen reflexions més profundes sobre l’art contemporani a partir de peces de la col·lecció com la de ‘Entrevendo’ de Cildo Meireles, estrella de l’exposició en curs ‘Macba. Col·lecció 31’.
‘In situ’ es parla sobre l’ús del cos a l’art contemporani, del viratge a la performance i del conflicte econòmic i social a través de les arts visuals mitjançant tallers grupals en què la dinàmica d’equip pesa molt.
“L’art per pensar per compartir i per dialogar” és la màxima dels cursos, ha afirmat Cerdà, que ha comentat que un total de 58 mestres i professors han pogut gaudir d’aquestes classes.
En elles, s’ha treballat l’art més enllà de les seves aparences i el discurs s’ha centrat en els processos creatius i els ‘per què’, més enllà de formalitats i del producte final.
La Fundació Tàpies ha impartit el curs ‘Mestres que no toquin de peus a terra: la fantasia com a eina creativa’, en sessions de caràcter pràctic per donar idees als mestres per potenciar experiències d’aprenentatge des de la creativitat.
“IMPLICAR TOT EL COS” A LA TÀPIES
Impartit per Sandra Gómez, Rosa Eva Campo i Maria Sellarès, el taller s’ha proposat interpel·lar els mestres amb tallers en què s’han tacat de pintura per pintar des del terra, i, així, “implicar tot el cos”, i aplicar la brotxa amb els ulls tancats, practicar línies amb la mà no prioritària i provar amb traços nerviosos, tímids, rectes i diferents.
Una altra de les pràctiques passa per pintar a través d’elements no comuns, com poden ser pilotes de goma, fils llargs de drapet, pals i altres materials, ha explicat Campo a Europa Press.
D’altra banda, la Fundació Miró va acollir dijous passat el curs de l’Institut de Ciències de l’Educació de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) ‘Art, museus i escola. Creació i coneixement en xarxa’, que forma part d’una formació per a professorat.