15.09.2017 - 14:03
La xifra anual d’accidents amb morts i ferits greus fins avui és la més baixa de la història
BARCELONA 15, (EUROPA PRESS)
Les víctimes mortals en les carreteres catalanes aquest estiu han augmentat respecte al mateix període de l’any passat, en passar de 37 a 43, malgrat que la xifra anual d’accidents amb morts i ferits greus fins avui és la més baixa de la història, amb 107 morts, una reducció del 3,6% respecte al 2016 i del 38,2% respecte al 2010.
Ho ha anunciat aquest divendres la directora del Servei Català de Trànsit (SCT), Eugenia Doménech, que ha presentat el balanç de sinistralitat vial a Catalunya de l’estiu de 2017 en roda de premsa en la Conselleria d’Interior, acompanyada del cap de Comissaria General de Mobilitat dels Mossos d’Esquadra, Miquel Esquius.
Doménech ha lamentat l’increment de víctimes mortals respecte a l’estiu de l’any passat i s’ha mostrat optimista amb les dades anuals, encara que ha recordat que l’objectiu és que no hi hagi víctimes: “Estem aconseguint una reducció de l’accidentalitat i de les víctimes, l’objectiu marcat; però tenim marcat un horitzó de víctimes zero”.
Per demarcacions, a Barcelona ha augmentat la sinistralitat, en passar de 9 a 16 víctimes aquest estiu respecte a l’any passat, igual que a Lleida, que també presenta dades negatives, mentre que a Girona i Tarragona hi ha hagut una reducció d’accidents i víctimes mortals.
MÉS ACCIDENTS “MULTIVÍCTIMES”
El període analitzat és el comprès entre el 21 de juny i l’11 de setembre, en el qual aquest any s’han produït 36 accidents, un més que l’any passat, de manera que han augmentat més les víctimes mortals que el nombre d’accidents, cosa que s’explica per l’augment dels accidents “multivíctimes” i les col·lisions frontals.
De les 43 persones que van morir en les carreteres catalanes, 28 persones anaven en vehicle lleuger, deu amb motocicleta –dues menys que el 2016–, quatre amb bici i una a peu; una tercera part dels accidents es van produir en caps de setmana i el mes de juliol va tenir la major mortalitat, ja que es va saldar amb 26 persones mortes, nou d’elles en quatre accidents.
Doménech ha lamentat l’augment de col·lisions frontals, que han passat de sis en l’estiu de 2016 a 15 el de 2017, unes xifres que Esquius ha atribuït majoritàriament a maniobres antirreglamentàries, a més de somnolència o mala interpretació de la via.
“ACCIDENTALITAT DISPERSA”
Sobre si hi ha hagut alguna via que hagi concentrat accidents, Doménech ha indicat que l’accidentalitat ha estat “dispersa” perquè s’ha produït en diverses carreteres, i ha explicat que la mobilitat ha augmentat un 4% respecte l’estiu anterior, malgrat que els quatre dies després dels atemptats a Barcelona i Cambrils es reduís un 11%.
El Servei Català de Trànsit llançarà la setmana vinent tres nous anuncis de la campanya ‘Visió zero’, en els quals es posa èmfasi a la família i els amics amb un objectiu: “Fer nostres les víctimes per reduir la sinistralitat en la carretera”, ha explicat Doménech.
A més, el SCT ha elaborat un programa dirigit a motoristes perquè adoptin una conducció més prudent i ha organitzat la Setmana de la mobilitat sostenible i segura, que tindrà lloc la setmana que ve i comptarà amb parcs d’educació vial i jornades de seguretat en diversos municipis.