Mònica Roca diu que no cal cap pla per a facilitar el retorn de les empreses que van traslladar la seu el 2017

  • La candidata d'Eines de País diu que la Cambra vivia tancada en si mateixa i que el seu govern l'ha girada com un mitjó

VilaWeb

ACN

24.06.2023 - 12:16
Actualització: 24.06.2023 - 12:40

La presidenta de la Cambra de Comerç de Barcelona, Mònica Roca, considera que no cal un pla per a facilitar el retorn de les empreses que van traslladar la seu la tardor del 2017. “No hem fet mai cap pla concret per a fer retornar aquestes grans empreses. No pensem que calgui cap pla si no volen tornar”, ha dit en una entrevista amb l’ACN, i afegeix: “És evident que nosaltres preferiríem que algunes d’aquestes empreses no haguessin marxat mai, això no cal dir-ho.” Tot i que reconeix que allò que s’ha traslladat és una adreça, admet que la situació pot derivar en una pèrdua de poder de decisió si s’allarga molt de temps. “No ens agrada, no cal enganyar-nos”, resumeix.

Respecte de la seva relació amb les grans companyies, apunta que ha estat complexa durant el seu mandat: “No ens hem sabut explicar bé en la relació que pretenem tenir amb la gran empresa, ens ha faltat saber-nos explicar.” Segons ella, el vincle entre la institució i les grans firmes ha de ser institucional, diferent de la que es teixeix amb els autònoms o les pimes. De fet, reconeix que ha arribat a sentir una certa hostilitat per part d’aquestes grans empreses.

Malgrat les tensions amb part del teixit empresarial, Roca defensa la tasca desenvolupada durant el seu mandat al capdavant de la Cambra, etapa que va començar el 2021 quan Joan Canadell va deixar la institució per entrar a les llistes de Junts. “La Cambra que ens vam trobar vivia ancorada al passat i li hem fet una volta de mitjó i l’hem oberta a les empreses. Era una Cambra que vivia tancada en si mateixa”, recorda. Tot i això, avisa que les cambres catalanes necessiten una nova llei: “Ens sembla impresentable que faci tant de temps que no tenim un marc legal que ens empari. Arrosseguem un endarreriment enorme, des del 2014, quan es renova la llei espanyola.”

El paper de l’ANC

La candidatura de Roca té el suport explícit de l’Assemblea Nacional Catalana, que fa quatre anys ja es va implicar per aconseguir que la Cambra acabés en mans independentistes. Segons Roca, aquest paper actiu de l’entitat sobiranista no és un hàndicap tot i que reconeix que la situació actual és força diferent de la del 2019. “L’ANC sempre suma. No podem pensar que resta. Té un paper important encara a la societat catalana. Dit això, és veritat que no és en el moment en què era ara fa uns anys. Tot l’independentisme està molt trastocat i trasbalsat i és evident que l’ANC no és en el mateix moment“, explica. Tanmateix, defensa la idoneïtat de les seves propostes, que emmarca en un context únicament econòmic, però desacomplexadament lligat en la idea que la millor política empresarial és l’estat propi.

Sobre el paper dels sindicats, Roca defensa que hi hagi més participació de la part laboral a la Cambra: “Per llei no es pot, no és previst que siguin representats al ple, però ens interessa saber el seu pensament en alguns temes que afecten tot el conjunt de l’empresa, i això també inclou els treballadors.” En aquest sentit, proposa de donar veu a les organitzacions laborals en temes com l’energia incorporant representants dels treballadors a les comissions amb una funció consultiva. “D’aquí que siguin membres de ple dret del ple de la Cambra és impossible i tampoc seria el que la major part de l’empresariat voldria”, reconeix.

El futur de l’aeroport

Durant la presidència de Roca, la Cambra també s’ha hagut de posicionar sobre afers molt polèmics, com ara l’ampliació de l’aeroport de Barcelona. En l’entrevista, l’actual candidata ha insistit que la infrastructura s’havia d’adequar a un model que connectés Barcelona amb pols de coneixement i talent. Segons que diu, això no vol dir necessàriament ampliar la pista sinó explorar l’opció de no fer res i utilitzar la pista llarga segregada. “Aquesta és la primera opció que s’ha de tenir en compte i pensem que no se’n parla prou”, diu, i reitera l’opció perquè es tingui en compte la xarxa d’aeroports catalans perquè ajudin a descongestionar el de Barcelona i, indirectament, enforteixin la xarxa ferroviària.

Amb tot, demana que es valorin totes les propostes per a un model amb més vols intercontinentals. “No volem més visitants que no ens aporten pràcticament res, seria bescanviar un tipus de vol per un altre. Com ho fem això? No és fàcil”, admet. Per Roca, el model d’aeroport s’ha de definir d’acord amb el model econòmic. “I no a l’inrevés: fem la pista i després ja veurem qui ve”, conclou.

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 75 € l'any

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

Fer-me'n subscriptor