25.06.2021 - 19:31
|
Actualització: 26.06.2021 - 11:14
L’horta de la Safor perilla per l’ampliació de la CV-60. El dilluns 21 es va publicar al DOGV el projecte d’ampliació de la carretera que connecta l’Olleria (Vall d’Albaida) amb Gandia (la Safor). Es volen construir dues rodones enmig de l’horta per connectar la via amb l’N-332 i l’AP-7. Aquest anunci ha creat molt de malestar entre els veïns perquè s’ha fet per sorpresa i en un moment en què, diuen, ja no és necessari construir aquesta infrastructura.
L’associació veïnal, Per l’horta de la Safor, vol evitar-ne la construcció i ha anunciat mobilitzacions. Joan Peiró, que n’és membre, destaca la falta de diàleg entre la Generalitat i els municipis afectats. “De sobte els veïns ens hem despertat un dia i ens han dit que faran una autovia de quatre carrils al costat del poble. Ni els alcaldes no en sabien res”, diu. A més, denuncia la rapidesa amb la qual es vol tramitar, perquè els han donat un mes per a presentar-ne al·legacions.
FEM VISIBLE LA BARBARITAT QUE SERÀ ESTA CARRETERA INNECESSÀRIA
En verd, morat, taronja i blau les carreteres i connexions ja existents i res saturades de trànsit. En groc la nova carretera que diuen que és imprescindible. (1/2) pic.twitter.com/J2NoIuuIns
— Per l'horta de la Safor (@Perlhortasafor) June 21, 2021
La nova carretera
L’ampliació de la CV-60 afecta els pobles de Palma, Potries, la Font d’en Carrós, Beniflà, Beniarjó, Almoines, Rafelcofer, Gandia i Bellreguard. Els seus detractors destaquen que ja hi ha dues carreteres on es podrien fer les obres proposades. “Si les obres es feren a la carretera del Real de Gandia, o la d’Almoines, les connexions serien d’uns 50 metres i s’aconseguiria el mateix. Nosaltres no entenem per què ho volen fer enmig de l’horta”, diu Peiró.
Segons el col·lectiu mobilitzat, el missatge que envia la Generalitat és contradictori i preocupant. “Diuen que és per a vertebrar les Comarques Centrals d’una manera sostenible. Però és que ja estem connectats amb l’Olleria. A més, el sistema de regadiu està en perill. Si fan la carretera, les séquies ja no aplegaran a Daimús, i ells ja no trauen aigua del pou. Com es regaran els camps? Això és sostenible?”, diu.
Els partidors d'aigua i el conjunt de séquies de l'horta de la Safor han distribuït vida durant centenars d'anys, i ara un nou projecte posa en risc la seua conservació.
Quines històries guarden els nostres partidors d'aigua i séquies? Que signifiquen per a vosaltres?
(1/2) pic.twitter.com/xZk7ysGert— Per l'horta de la Safor (@Perlhortasafor) June 24, 2021
A aquest problema se li afegeix la vertebració del territori. Peiró explica que l’AP-7 ja divideix la Safor en dos i que ara es pot agreujar la situació. “Hi ha pobles separats per un kilòmetre als quals no pots anar en bicicleta”, diu.
Tot i això, entenen que s’ha de fer alguna cosa. “Jo comprenc que hi ha pobles com Oliva i Bellreguard que els passa l’N-332 pel mig i volen desviar el trànsit. Tenen tot el nostre suport. Però per fer-ho no podem desfer l’horta quan hi ha connexions molt més senzilles de fer i que no són tan invasives”, explica Peiró.
Manifestació aquest cap de setmana
Per mostrar el seu rebuig, la plataforma ha convocat una manifestació diumenge 27 de juny. Volen negociar el canvi del traçat proposat i evitar tots els perjudicis que es poden produir.
La plataforma és integrada per veïns del poble, sense cap afiliació política. “Els del PSOE ens han dit partidistes. Nosaltres ens alegrem que Compromís es posicione en contra, perquè és lògic. Però ací som veïns i veïnes. Tenim un gran sentiment de pertinença a la nostra terra, i a l’horta que ens ha alimentat durant segles, i la defensarem”, afirma el portaveu de Per l’horta la Safor.