El miratge de la Copa Amèrica a Barcelona: audiències i visitants inflats

  • Segons que publica la Directa, els càlculs de despesa per part dels visitants es basen en prediccions irreals que multipliquen per catorze l’impacte econòmic real de l’esdeveniment · La Plataforma No a la Copa Amèrica planteja de dur a la Sindicatura de Comptes i Antifrau els informes que justifiquen els espectadors

VilaWeb
Redacció
09.09.2024 - 09:22
Actualització: 09.09.2024 - 13:17

Aquest estiu, Barcelona s’ha vestit de gala per acollir la Copa Amèrica de vela, un esdeveniment que, segons la previsió oficial, havia de projectar la ciutat al món i atraure milions de visitants. No obstant això, passejant pel Moll de la Fusta, la Barceloneta o el Port Olímpic, la realitat no sembla complir aquestes expectatives. Tot i l’entusiasme primer, l’afluència de visitants és modesta i les terrasses i zones destinades al públic de les regates es mostren buides, tal com han confirmat les xarxes socials i unes quantes visites in situ fetes per la Directa, que avui en publica una investigació.

La Plataforma No a la Copa Amèrica considera un frau i una estafa els informes de previsió d’assistència de visitants a les regates de vela a Barcelona i es planteja de dur-los a la Sindicatura de Comptes o fins i tot l’Oficina Antifrau de Catalunya. Albert València, portaveu de l’entitat, ha explicat que la informació publicada per La Directa confirma la sospita que les xifres de visitants i espectadors estaven inflades per justificar el suposat retorn econòmic de l’esdeveniment.

Fins i tot el batlle de Barcelona, Jaume Collboni, ha reconegut que l’impacte esperat no es feia notar ni en l’ocupació hotelera ni en l’arribada en massa de turistes. Arran d’això, emergeix la pregunta oberta de si la Copa Amèrica ha fracassat i, encara més, si les previsions de grans audiències i una allau de visitants eren basades en dades reals.

La Directa destapa un seguit d’irregularitats en els mètodes de recompte de visitants i audiències que s’han fet servir per justificar la declaració de la Copa Amèrica com a esdeveniment d’excepcional interès públic (EEIP), indispensable perquè li fossin atorgades subvencions i beneficis fiscals. Segons aquesta investigació, les xifres presentades per l’organització, inclosa la previsió de 2,5 milions de visitants, no tenen base científica i estan clarament inflades.

El sistema emprat per comptar els visitants no distingeix entre aquells que realment assisteixen a les regates i els que simplement passegen per la zona. Això vol dir que qualsevol persona que transiti repetidament pel Moll de la Fusta o les platges de la Barceloneta o el Bogatell pot ser comptada unes quantes vegades. Un mètode que, segons l’organització, també s’ha emprat en competicions anteriors de la Copa Amèrica en ciutats com ara Auckland, Bermuda i San Francisco. A més, els càlculs de despesa per part dels visitants són basats en prediccions esbiaixades que multipliquen per catorze l’impacte econòmic real de l’esdeveniment.

Segons dades contrastades, mentre a Auckland tan sols es van comptar 51.000 pernoctacions directament vinculades a la Copa Amèrica, l’organització de Barcelona ha venut la idea que s’arribaria als 2,5 milions de visitants. Aquesta inflació de xifres es trasllada també als informes d’impacte econòmic, que preveuen una despesa total de més de 1.115 milions d’euros, una estimació que es basa en dades molt qüestionables.

Per això, València considera que les entitats, partits polítics i institucions que han donat suport a la Copa Amèrica han estat enganyades o que s’han deixat enganyar pels organitzadors i pels informes. El portaveu ha criticat el “secretisme” i les “clàusules de confidencialitat” del contracte entre les administracions i els organitzadors per tal que aquests rebin uns 57 milions d’euros en subvencions públiques i diversos beneficis fiscals, ja que l’esdeveniment ha estat declarat d’interès públic.

Entre els informes, en destaca un de la UPF que justifica els beneficis de la Copa Amèrica, i critica que hagués acceptat de manera acrítica les dades proporcionades pels organitzadors sense validar-les.

Audiències inflades: una trampa terminològica

La manipulació de xifres no es limita tan sols als visitants. L’audiència televisiva de la Copa Amèrica també ha estat exagerada. Segons l’organització, la competició d’Auckland va atreure 941 milions d’espectadors, cosa que la situava com el tercer esdeveniment esportiu més vist del món, tan sols per darrere dels jocs olímpics i el mundial de futbol. No obstant això, aquesta xifra és enganyosa. Tal com revela l’informe final, l’audiència real dels esdeveniments en directe va ser de només 68,2 milions de persones. La xifra de 941 milions s’obté sumant totes les audiències de programes que simplement van esmentar la Copa Amèrica.

Aquesta distorsió en les dades permet a l’organització de posicionar la Copa Amèrica com un dels esdeveniments amb més impacte mundial, però la realitat és ben diferent. Unes altres competicions com ara el mundial de rugbi, la Superbowl, el Tour de França i els partits de futbol com el Barça-Madrid superen àmpliament l’audiència de les regates de vela.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any
Fer-me'n subscriptor