31.05.2024 - 09:57
|
Actualització: 31.05.2024 - 11:44
El Ministeri de Consum espanyol ha imposat a quatre aerolínies –Ryanair, Vueling, EasyJet i Volotea– una multa de cent cinquanta milions d’euros perquè cobren als passatgers l’equipatge de mà, després de les denúncies rebudes per diferents associacions de consumidors, com ara FACUA, segons que ha avançat la cadena SER i ha recollit Efe.
Fonts del ministeri han confirmat a l’agència que l’estiu del 2023 es van obrir expedients a quatre aerolínies de baix cost arran de les denúncies rebudes, per investigar pràctiques considerades abusives. Entre les quals figurava cobrar un suplement per la reserva de seients contigus per a acompanyar menors i persones dependents; manca de transparència en la informació pre-contractual sobre el preu final del servei; cobrar un suplement per l’equipatge de mà dels passatgers, i no permetre el pagament en metàl·lic a l’aeroport per aquests serveis o uns altres d’addicionals.
Poden recórrer contra la sanció, i una vegada esgotada aquesta via, les companyies poden acudir als tribunals, segons que indica la mateixa font. L’Associació de Línies Aèries (ALA), que aglutina el 85% del trànsit aeri a l’estat espanyol, ha rebutjat la decisió de Consum, que implica prohibir el cobrament de la maleta de cabina que fan algunes companyies aèries. En un comunicat, assenyala que això perjudicarà els consumidors perquè suprimeix l’opció dels passatgers de contractar exactament allò que necessitin. D’aquesta manera, els prop de cinquanta milions de passatgers que avui dia no porten maleta de cabina a bord i només viatgen amb l’equipatge de mà sota el seient no podrien beneficiar-se de pagar només pels serveis indispensables, i serien obligats a contractar serveis que no fan servir. En canvi, FACUA valora positivament la decisió de Consum i recorda que els consumidors tenen dret de reclamar la devolució d’aquests càrrecs extra.
Facua i Asufuin aplaudeixen la multa
L’associació de consumidors Facua ha valorat molt positivament la sanció del Ministeri de Consum. L’entitat també ha explicat que els consumidors tenen dret a reclamar la devolució dels càrrecs extra. Mentrestant, Asufin espera que la multa serveixi de fre efectiu a la “impunitat amb què aquestes companyies ignoraven els drets dels consumidors als seus clients”.
“Han sigut sis anys batallant per aconseguir que les autoritats actuessin contra unes pràctiques que les aerolínies anaven inflant il·lícitament els seus beneficis i ho hem aconseguit”, ha dit el secretari general de Facua, Rubén Sánchez, en un comunicat. Facua recorda que els consumidors poden reclamar la devolució dels càrrecs extra i ha assenyalat que està tramitant “nombrosos casos en defensa dels afectats”. En cas de rebre una resposta negativa de les aerolínies, l’associació ha suggerit que posin denúncies a les autoritats de consum de les comunitats autònomes sol·licitant sancions i acudir als tribunals i que poden fer-ho sense cost, ja que per a les quantitats inferiors a 2.000 euros no és obligatori acudir-hi amb un advocat ni productor.
Segons que detalla Facua, les sancions més altes són per a Ryanair, la primera que va començar a cobrar per l’equipatge de mà el novembre del 2008. L’entitat destaca que són les sancions més altes que ha aplicat a la història una autoritat de protecció als consumidors.
Asufin, que va presentar una demanda col·lectiva contra Volotea i que es dirimeix al Suprem, considera que és urgent un canvi de conducta per part d’aquestes companyies, en línia a les demandes que també fan per a les entitats financeres. “No podem consentir una violació sistemàtica dels drets que protegeixen els consumidors a través de pràctiques sistemàtiques que constitueixen un abús en tota regla”, ha comentat.