Millora l’anglès entre els alumnes catalans i protagonitza les millors notes en Primària

  • Uns 50 centres passaran una avaluació externa d'anglès al novembre

VilaWeb
Redacció
06.07.2017 - 13:28

Uns 50 centres passaran una avaluació externa d’anglès al novembre

BARCELONA, 6 (EUROPA PRESS)

L’anglès s’ha convertit en la matèria amb millors notes en les proves de competències de sisè de Primària i ha millorat en les de quart de l’ESO, ha explicat el president del Consell d’Avaluació del Sistema Educatiu, Joan Mateo, que ho ha atribuït a un augment d’interès social i d’esforç als centres, amb canvis metodològics que reforcen les competències comunicatives.

Aquesta llengua ha aconseguit a Primària 79,9 punts sobre 100 –6,2 més que l’any passat–, mentre que en Secundària ha millorat tres punts, fins el 74,1, ha relatat Mateo aquest dijous en roda de premsa, acompanyat del secretari de Polítiques Educatives de la Generalitat, Antoni Llobet.

Han presentat els resultats de les avaluacions de competències bàsiques que van realitzar 65.358 alumnes de l’ESO –el 94,4%– de 1.064 centres el 14 i 15 de febrer i 74.507 alumnes de sisè de Primària de 2.250 centres el 4 i 5 de maig.

CIÈNCIA I TECNOLOGIA

Totes les matèries superen els 70 punts en Primària –el llindar en el qual es considera aprovat– i per primera vegada gairebé totes ho fan en l’ESO, on ha millorat el coneixement en matemàtiques situant-se en els 70,2 punts –dos més que l’any anterior–, però amb la competència cientificotecnològica per sota –en 65,9–.

Mateo ha definit com a “repte” la competència cientificotecnològica, que només s’avalua des de l’any passat en l’ESO i encara no s’ha consolidat, i ha remarcat que la Conselleria d’Ensenyament tractarà de generar l’interès en aquestes matèries amb el programa Stem-Cat –sobretot entre les noies, que cursen menys aquestes matèries–, i el curs que ve començarà a avaluar-se en les proves de Primària.

CATALÀ I CASTELLÀ

La llengua castellana és la puntuació més baixa en Primària, amb 73,4 punts, però en els alumnes de l’ESO és la competència amb més coneixements, aconseguint 77,2 punts, mentre que la competència en català és superior en Primària que en Secundària.

El president del Consell ha explicat que en l’etapa escolar, la majoria d’elements que integren el coneixement són els de l’escola, per la qual cosa el català té un paper més important, però en l’etapa de Secundària s’amplia l’exposició al castellà, que ha dit que és “molt fort” en la societat actual.

Sobre l’objectiu europeu que els alumnes amb un nivell baix de competències no superin el 15%, Mateo ha destacat que a Catalunya es van proposar aconseguir-lo el 2018, i aquest any solament s’ha superat en les competències cientificotecnològiques.

Ha destacat els bons resultats que s’aconsegueixen en escoles rurals, sobretot a la província de Lleida, mentre que sobre els centres d’alta complexitat socioeconòmica ha constatat que hi ha cert estancament al voltant dels deu punts menys que els centres sense complexitat.

Com a novetat, el curs que ve se sumarà l’avaluació de la comprensió oral en català i castellà, suprimint el dictat –“la prova més obsoleta”, passant a avaluar-se l’ortografia en la de redacció–, mentre que la comprensió lectora abordarà la capacitat crítica i la de destriar entre la molta informació a la qual es té accés en l’actualitat.

Per exemple, es presentaran dos textos i preguntarà als alumnes quin creuen que es basa en opinions i quin en dades, amb què volen fomentar un “criteri propi”.

BRITISH COUNCIL

Mateo ha avançat que les 50 escoles que participen en les proves Prisa tindran al novembre del 2017 una prova externa d’anglès per a alumnes de quart de l’ESO, una iniciativa en la qual ha començat a treballar amb el British Council, que va guanyar un concurs públic al qual ha hagut de renunciar perquè no han pogut fer-se les proves en el curs passat, com s’indicava.

La Conselleria obrirà un segon concurs amb l’objectiu de tancar el projecte entre agost i setembre, perquè en el primer trimestre les escoles puguin realitzar les proves –per la qual cosa preparen sistemes informàtics i dispositius–, amb correctors internacionals, i amb l’objectiu a un major termini d’homologar-les en les avaluacions de la Generalitat.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any
Fer-me'n subscriptor