11.09.2015 - 14:43
Més de 2.000 autocars organitzats per l’Assemblea Nacional Catalana (ANC) traslladen a Barcelona al voltant d’un centenar de miler de participants a la Via Lliure d’aquesta Diada. Els primers combois arribaran a la capital a partir de migdia i ompliran, aparcats, la plataforma marina del Fòrum així com diversos carrers de l’Eixample. L’operació de transport col·lectiu per carretera, segons l’ANC, deixa xifres similars a les de la Diada de l’any passat. S’han esgotat els busos disponibles a Catalunya i s’ha hagut de recórrer al lloguer a empreses de la Catalunya Nord, el País Valencià o Navarra. Els participants confien que aquest sigui l’últim gran desplaçament per reivindicar la independència.
Nou autocars han sortit aquest divendres a mig matí des d’Amposta, finalment, un menys dels que s’havien previst. Els participants a la Via Lliure s’ha concentrat a l’aparcament pròxim a l’Institut de Tecnificació, el punt de partida de la caravana. Una bona part ja havia assistit a les massives convocatòries de l’ANC els anys anteriors. Però enguany, molts manifestaven la sensació que es tracta d’una Diada clau, gairebé definitiva, en termes polítics.
‘Jo avui espero guanyar, Si no guanyem ara no se quan tornarem a tenir ocasió de promoure això. És un dia especial i molt bonic. Hem de fer molta força per sortir d’aquesta Espanya’, ha declarat Montserrat Gonzàlez, una de les participants que repeteix i no s’ha perdut cap de les últimes diades reivindicatives. Joves i grans, homes i dones, tots ells amb les indumentàries de rigor -samarretes amb profusió de les quatre barres i l’estrella o de contingut reivindicatiu- i carregant més estelades que senyeres feien cua per pujar als autocars, perfectament alineats.
A diferència de Gonzàlez, per a Maria Teresa Alegre aquesta serà la seva primera experiència d’un trasllat massiu a Barcelona per viure una Diada reivindicativa. ‘Tenim ganes que hi hagi moviment, que hi hagi un canvi. Sí que sóc una goteta, però una, una altra i una altra en fan moltes. Però més que res il·lusió, ganes de passar-ho bé, gaudir i veure molta gent que pensa com jo’, assegura.
Immersa en mil lluites i habitual d’aquestes actes, Júlia Montardit veu en la Via Lliure d’avui un moment de reafirmació important de l’independentisme. Per ella, però, cal mirar quinze dies més enllà i fixar la vista en les pròximes eleccions del 27-S com la data clau que ha de permetre culminar el procés. ‘Ja hem demostrat la nostra força. De fa quatre anys que no parem. N’hauria d’haver prou. El dia 27 és el dia que toca i hem d’anar tots a votar amb totes les opcions possibles’, subratlla.
Els nou autocars que surten d’Amposta hauran de cobrir un trajecte de gairebé 200 quilòmetres en unes dues hores, a més del temps que hagin de maniobrar pel centre de la ciutat. Per als ampostins i per als ebrencs en general, però, el que per a d’altres podria semblar un sacrifici s’ha acabat convertint en una operació logística habitual. ‘No passa res. A més, la gent d’aquí, pel transvasament de l’Ebre, ens hem hagut de desplaçar a Madrid i on calgui. No hi ha problema’, sosté Josep Manel Roca.
Set autocars de la Catalunya Nord i dos del País Valencià
Vallès Oriental, amb 178; Osona, amb 153; i Vallès Occidental, 141, han estat les comarques que més autocars han organitzat per possibilitar el desplaçament dels participants a la Via Lliure de la Meridiana. No només, però, hi ha viatges organitzats des del Principat: set combois surten de la Catalunya Nord i dos més del País Valencià. Concretament, i segons Dani Carulla, responsable de l’ANC, les diferents assemblees territorials han concertat 2.004 busos aquesta Diada, una xifra que es mou en les mateixes coordenades que l’any passat i, a la qual, s’haurien de sumar els autocars que contracten, al marge, entitats i partits polítics.
Segons detalla, la tasca de llogar els vehicles correspon directament a cada territorial, un procés que va començar a gestar-se a mitjans d’aquest passat mes d’agost. Això permet als mateixos territoris organitzar-se i negociar en millors condicions. Tot aquest desplegament logístic -que ha requerit diverses reunions de coordinació amb la Guàrdia Urbana i l’Ajuntament de Barcelona per part de l’ANC- culmina a partir d’aquest migdia i es preveu el punt àlgid de trànsit a la ciutat entre les dues i les tres de la tarda.
Amb voluntat d’agrupar els vehicles per comarques, els organitzadors dels busos disposen d’instruccions per desplaçar-se a la zona on podran estacionar. La plataforma marina del Fòrum serà el major punt de concentració, amb entre 600 i 700 vehicles. La resta aparcarà en carrers de l’Eixample com Aragó, València i Mallorca, entre d’altres.