18.07.2017 - 16:29
El Mercat de les Flors acull un mosaic de la coreògrafa Maria Rovira i la seva relació amb Cuba
BARCELONA, 18 (EUROPA PRESS)
El director Mario Gas farà “prendre consciència d’un món injust” amb l’obra ‘Calígula’ d’Albert Camus, que es representarà al Teatre Grec des d’aquest dijous fins a aquest diumenge dins del Grec Festival de Barcelona, ha explicat Gas aquest dimarts en roda de premsa.
Aquest clàssic escrit el 1939 i ambientat en l’antiga Roma està protagonitzat per Calígula (Pablo Derqui), un personatge que després de la mort del seu amant i germana sotmet els seus súbdits a horrors i persecucions per demostrar la mortalitat i la infelicitat humana.
El gir que ha donat Gas respecte a altres muntatges és ressaltar la lucidesa del protagonista: “Hi ha el risc de convertir Calígula en un histriònic, un boig deixat anar. Però la seva situació no neix d’una bogeria sinó d’un patiment molt intens”, ha explicat Gas.
L’actor protagonista ha destacat el pes d’aquesta lucidesa: “Sovint assumim certs prejudicis morals que ens permeten conviure amb la gent i amb les coses. Si, com fa Calígula, prenem una consciència real d’això, és molt dur, pot ser terrible”.
El muntatge, coproduït pel Grec Festival, el Teatre Romea i el Festival Internacional de Teatre Clàssic de Mèrida (Badajoz), es va estrenar la setmana passada en el marc d’aquest últim festival en el Teatre Romà de Mèrida, amb un “sorprenent” bon acolliment, segons Derqui.
IDEES AMB POTES
Han procurat que tot sigui molt net, perquè les idees arribin directes a l’espectador, ha dit Derqui sobre un text en el qual creu que l’argument és només un pretext per parlar d’idees, i considera que els personatges són “idees amb potes”.
Reforça aquesta idea el fet que Camus recomanés que no es fes servir vestuari clàssic, encara que les togues han estat un element habitual en les diferents adaptacions, cosa que aquest muntatge sí compleix: el vestuari s’inspira en els anys 30, així com la música perquè “el llenguatge escènic ajudi a traslladar-se a un mateix espai”.
En l’escenari hi haurà una plataforma inclinada al 20% amb un edifici tombat que recrea un “edifici feixista, recordant l’arquitectura del totalitarisme, creant un espai com un cementiri”, ha descrit el director, per qui es poden trobar paral·lelismes amb els anys 30 però també amb la política actual.
“Calígula engega una destrucció de l’ordre establert, és un monstre que ens dona la cara de les nostres malifetes, d’una societat corrupta en la qual governar és robar. L’obra mostra molt més que un feixisme modern. És una presa de consciència d’un món injust políticament i ideològicament”, ha reflexionat Gas d’un muntatge que també comptarà amb Borja Espinosa, Mònica López i Bernat Quintana, entre d’altres.
MARIA ROVIRA TORNA A CASA
Molt a prop i en dates semblants, el Grec Festival també mostrarà en el Mercat de les Flors ‘Trànsit & Cuba’, un mosaic de diferents obres de la ballarina i coreògrafa Maria Rovira, aquest dijous i divendres, amb entrades esgotades, encara que s’acaben d’afegir dues files addicionals.
L’espectacle és una mescla de coreografies que ja s’havien vist a Barcelona –‘El Salt de Nijinski’– unes altres ja estrenades encara que no a Barcelona –és el cas de ‘El cruce sobre el Niágara’, del 1987, i ‘Babbel 2.0’, que Rovira va crear per a Acosta Danza i va estrenar en el Teatre de l’Havana– i una d’inèdita: ‘Inpromta’, un solo femení que interpreta la mateixa Rovira i que barreja dansa clàssica amb folklòrica cubana.
Rovira, que ha destacat de si mateixa que és especialista a unir dansa contemporània i clàssica, ha refet totes aquestes obres per mostrar-les a Barcelona, i ensenyarà la influència cubana: “A Cuba la dansa m’ha canviat, des que vaig ser allà la meva connexió sempre ha estat present”, ha afirmat.
La coreògrafa i també professora per a Acosta Danza tornarà a Barcelona per ser la directora artística d’una nova escola i companyia de dansa, Crea, motiu pel qual ha triat aquest repertori: “Com era el retorn a casa, havíem de fer això, barrejar coses que ja havia fet amb noves”, ha afirmat.