23.12.2022 - 19:48
|
Actualització: 23.12.2022 - 20:41
D’ençà del mes d’abril que és en vigor el descompte de 20 cèntims per litre al preu dels carburants que va impulsar el govern espanyol. Tot plegat és una mesura per a fer front a la crisi derivada de la guerra d’Ucraïna. Ara bé, es mantindrà de cara a l’any vinent?
L’executiu espanyol encara no ha decidit si prorroga la mesura i per tant, continua en vigor de cara a l’any vinent o si el descompte deixa de ser vàlid a partir de l’1 de gener. És una decisió que és previst que prenguin el pròxim 27 de desembre en consell de ministres.
Quan s’acaba la bonificació?
Si res no canvia l’ajut acaba el dia 31 de desembre. De fet, ha transcendit la voluntat del govern de Pedro Sánchez d’eliminar el descompte global i mantenir-lo solament per a alguns sectors.
Denúncia de la patronal de les estacions de serveis
Ara bé, la falta d’una resposta clara ha fet que la Confederació Espanyola d’Empresaris d’Estacions de Servei (CEEES) denunciï la falta de concreció sobre el futur de la bonificació. Diuen que el fet que l’executiu espanyol no decideixi si la mesura continua o no, aboca el sector al caos.
Per tot això, la CEEES demana que s’aclareixi quin serà l’escenari a partir de l’1 de gener i acusen els ministeris d’Hisenda, Economia i Transició Ecològica de llançar globus sonda sense concrecions.
L’ajut ha canviat alguna cosa?
La patronal de les estacions de serveis subratlla que la demanda de combustibles continua molt per sota de la d’un exercici normal, segons els seus càlculs, un 4,6% per sota del 2021 i un 10% menys que el 2019.
“El preu dels combustibles continua essent inassumiblement elevat, la gasolina és un 7,5% més cara que fa un any i el gasoil un 24%”, diuen.”A tot això, cal afegir l’increment d’entre 3 i 6 cèntims que suposarà la implantació de la Directriu de Qualitat de Carburants, així com l’encariment que comportarà també la Proposició de Llei per a l’establiment del gravamen temporal energètic”, afegeixen. Aquesta última norma va ser aprovada el proppassat dilluns al senat espanyol. Per tot això, la CEEES preveu que el 2023 sigui un any en què els preus dels carburants arribin a màxims històrics.
D’altra banda, FACUA va denunciar més de 200 benzineres davant del Ministeri de Consum espanyol i de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) per haver apujat els preus dels combustibles arran de la rebaixa.