27.06.2018 - 19:37
Malta permetrà al Lifeline atracar en un dels seus ports. Així ho ha anunciat en roda de premsa el primer ministre maltès Joseph Muscat, que ha explicat que juntament amb set estats més de la UE, han decidit d’oferir una ‘solució europea ad hoc a la crisi humanitària a bord’ de l’embarcació. El vaixell, que fa sis dies que és al Mediterrani a l’espera d’un port segur, transporta més de dos-cents migrants rescatats.
Segons ha explicat Muscat, una vegada atraqui l’embarcació, s’iniciaran procediments d’identificació i elegibilitat i les persones a bord es distribuiran entre els vuit estats europeus que s’hi han implicat: Bèlgica, França, Irlanda, Itàlia, Luxemburg, Països Baixos, Portugal i Malta, que oferiran ‘l’atenció mèdica necessària’. ‘Als sol·licitants d’asil se’ls oferirà protecció en els diferents estats mentre que s’iniciaran també els processos de devolució amb aquells que no estiguin qualificats per a tal protecció’, resa el comunicat fet públic pel govern maltès.
A més, indica, les institucions europees ‘ajudaran en aquestes devolucions’. Mentrestant, el vaixell serà retingut a Malta, on es realitzarà una ‘investigació’ sobre les accions que va dur a terme, ja que, segons el govern maltès, no havia estat degudament ‘registrat’. Segons el diari ‘Malta Today’, està previst que l’embarcació arribi a costes malteses aquest vespre.
Durant la roda de premsa, Muscat ha recordat també que la solució s’ha adoptat ‘tot i que no hi ha cap obligació legal o responsabilitat i malgrat que els fets van tenir lloc en aigües líbies entre Líbia i Lampedusa’. També en aquest sentit, ha indicat que la situació ha estat ‘provocada’ per la decisió del capità del vaixell, que segons ell, va ‘ignorar’ les indicacions de les autoritats que estaven coordinant el rescat.
Per la seva banda, però, l’ONG Mission Lifeline defensa que les acusacions són ‘falses’. En un comunicat difós aquest matí, subratlla que l’única ordre que va negar-se a obeir va ser la de lliurar els migrants rescatats als guardacostes libis. ‘No hauria anat en línia amb la Convenció dels Refugiats de Ginebra’, assenyalen. ‘El Lifeline va obeir totes les instruccions rebudes de diferents autoritats marítimes sempre que estiguessin en compliment de la llei internacional’, conclouen.