23.10.2024 - 15:03
|
Actualització: 23.10.2024 - 17:57
El Consell de Mallorca vol que es reguli l’entrada de vehicles a l’illa, que s’estableixi un màxim de cotxes de lloguer en circulació i que s’implanti una taxa per als turismes que no tributin a Mallorca. Són mesures que ha anunciat en la presentació de l’estudi de càrrega de la xarxa viària de l’illa, que en determina la saturació.
Segons Llorenç Galmés, president de la institució, el sostre ideal de vehicles a l’illa és de 834.263, una dada que han agafat de referència de l’any 2017, quan consideren que les carreteres no havien assolit els nivells de saturació d’aquests darrers anys. Tenint en compte que l’agost de l’any passat van circular 956.660 cotxes en la setmana punta, el consell determina que sobrarien uns 122.397 vehicles anuals.
L’estudi, elaborat per la consultora CINESI, recull que l’any passat van entrar 324.623 vehicles pels ports de Mallorca, un 108% més que no pas el 2017. Sumant els 55.005 que entraren com a mercaderia –en camions–, en total, desembarcaren 379.628 vehicles. És a dir, entre un 35% i un 40% del parc mòbil dels residents.
Un cotxe per persona
El nombre de vehicles dels mallorquins l’any passat era de 829.000 cotxes. Tenint en compte que la població de l’illa era de 940.332 persones, hi havia gairebé un cotxe per persona, i no tothom els pot conduir.
A més, segons les dades amb què treballa l’estudi, el 2018 es va estimar que el nombre de cotxes de lloguer que circulaven per les Illes un dia d’estiu era 75.000. Els trajectes més comuns generats pels turistes són entre Palma i Calvià, amb una mitjana diària de 27.085, i entre Palma i Llucmajor (18.543). Aquests representen entorn d’una quarta part dels trajectes que es fan entre les poblacions.
La intenció és que el ple del consell aprovi una proposició de llei que s’haurà d’elevar al parlament, com ja va passar en el cas de Formentera, i similar a la proposició de llei que s’ha començat a tramitar a Eivissa.