15.01.2025 - 08:51
|
Actualització: 15.01.2025 - 11:13
El Gran Premi de Madrid de Fórmula 1 no para de donar maldecaps al govern d’Isabel Díaz Ayuso. Segons que revela El País, Dromo, l’empresa responsable de dissenyar el circuit, reconeix que hi ha un problema amb els límits de soroll. “Els habitatges que hi ha a prop del circuit estaran exposats a nivells de soroll que superaran els valors límits de la normativa”, diu en un informe.
Per això, proposa de modificar la pista, és a dir, allunyar la recta principal d’aquests habitatges. Ara, també assenyala que la importància del Gran Premi hauria de permetre d’excedir els límits de soroll i, per tant, demana que l’ajuntament aprovi una exempció de complir la normativa, tenint en compte que les curses duraran “unes tretze hores l’any, durant tres dies”.
El Gran Premi de Madrid, si l’organització és capaç de complir els requisits de la Federació Internacional d’Automobilisme (FIA), es farà entre el 2026 i el 2035. En aquest sentit, l’oposició municipal assenyala que l’esdeveniment entrarà en conflicte amb les ordenances municipals.
El problema d’aparcament
El soroll no és l’únic escull. En un informe, especialistes municipals adverteixen que el Gran Premi causarà problemes de mobilitat, tenint en compte que poden arribar a la capital espanyola —on només hi ha 10.000 places d’aparcament— 18.000 vehicles. La previsió de grans embussos fa considerar l’opció de traslladar en helicòpter Felipe VI, que es preveu que hi assisteixi.
També s’esmenta que el pla de mobilitat del promotor preveu “un itinerari exclusiu en vehicle privat per a la família de la Fórmula 1”, cosa que la policia municipal demana de matisar “en coordinació amb aquesta comissaria per valorar-ne la viabilitat i l’oportunitat”.
Impacte ambiental
En un altre informe, s’assenyala que els principals impactes a l’ambient són la contaminació atmosfèrica: soroll, gasos i les partícules que generen els vehicles. En aquest sentit, es retreu a Dromo que no hagi fet cap mena d’estimació: “En el document ambiental no es fa cap estimació de l’emissió de gasos dels vehicles ni de partícules procedents de la degradació de neumàtics.”
Sobre les partícules, l’informe recorda que poden ser mil vegades més contaminants que els gasos dels vehicles. Un altre problema del Gran Premi serà la tala d’uns 280 arbres per a crear la pista semiurbana. En total, la prova afectarà més de 600 arbres, però l’organització es compromet a traslladar-ne unes 350 i replantar-les.