02.03.2023 - 21:40
|
Actualització: 03.03.2023 - 08:19
El moviment ecologista i social de Catalunya té marcada amb vermell la jornada de demà, quan vol fer una demostració de força per exigir l’aturada dels “megaprojectes urbanístics” del Hard Rock, el quart cinturó i l’ampliació de l’Aeroport de Barcelona. L’acord entre ERC i el PSC, que encara ha de ser validat pel parlament, vol ressuscitar tres projectes polèmics que aquests darrers temps han causat diferents moviments d’oposició. Ara cerquen una entesa que permeti de posar pressió al govern, i per això volen aplegar milers de manifestants als carrers de Barcelona en la concentració que començarà a plaça de Catalunya i arribarà fins a la plaça de Sant Jaume.
La concentració és articulada per les tres grans entitats opositores als tres macroprojectes, Aturem Hard Rock, la Campanya Contra el Quart Cinturó i Zeroport, però aquests darrers dies ha aconseguit d’aglutinar el suport d’un centenar d’entitats de tall ecologista i social. De fet, els organitzadors expliquen que aquesta cita els ha servit per a començar a bastir un moviment unitari que ha de donar resposta a escala de país de cara al futur. Ara com ara, preveuen una gran afluència de gent i ja s’organitzen columnes procedents de Girona, el Baix Llobregat, Manresa, Tarragona i Lleida.
En declaracions a VilaWeb, els portaveus de les entitats demanen que tots tres projectes s’aturin per no perpetuar el model pre-pandèmic, que consideren que contribueix a una economia com més va més precària: “Cal fer un debat a escala de país. Som en el mateix debat de fa quinze anys: macroprojectes, grans esdeveniments i totxo, el model de sempre. Fa anys que s’opta per això: més turisme, més avions, més hipermobilitat i més contaminació. És hora de repensar-ho”, diu Ariadna Cotén, membre de Zeroport.
Tant la construcció de la B-40 com l’ampliació de l’aeroport són debats cíclics que semblaven bandejats, però que van ser reactivats abans de la discussió del pressupost. Les plataformes opositores consideren que el debat ha estat reflotat pels agents econòmics i assenyalen directament Foment del Treball: “La patronal és la que colla. D’ençà que es va aturar l’organització dels jocs olímpics d’hivern, la patronal va tornar a posar sobre la taula l’aeroport. No han parat, l’han fet aparèixer als mitjans i han fet una feina de despatxos. La part preocupant és que hi hagi partits que ho comprin, els dos partits hegemònics”, afegeix Cotén.
Amb el quart cinturó, el debat va aparèixer fa tot just dos mesos apadrinat pel PSC. Després de molt d’estira-i-arronsa van aconseguir el compromís de reactivar la connexió entre Terrassa, Sabadell i Castellar del Vallès. Fins i tot el president, Pere Aragonès, va assumir la contradicció de construir una carretera amb què no estan d’acord.
Cap d’aquests dos projectes té assignada una partida en el projecte pressupost, tal com demana Junts, però que ni ERC ni el PSC de moment accepten d’incloure. Un cas a banda és la construcció del Hard Rock entre Vila-Seca i Salou. El pressupost del 2022 sí que tenia una partida de cent vint milions per a comprar els terrenys on s’ha de construir aquest complex de lleure i entreteniment, però els organitzadors pressionen perquè aquesta despesa desaparegui en els comptes del 2023.
En això treballa Aturem Hard Rock, que es continua reunint amb els grups parlamentaris malgrat l’acord d’ERC i el PSC per tenir enllestit aviat el pla director urbanístic. La setmana passada es va reunir amb ERC: “Ens van comunicar que no era el seu model i que es comprometien a estudiar quins serien els costs per l’administració de retirar el projecte. Però, per una altra banda, tenim el conseller de Territori i tot el govern dient que sí que ho volen tirar endavant”, explica Eloi Redón, portaveu de l’entitat.
Totes les entitats volen exhibir múscul demà a Barcelona per carregar-se de raons davant el govern. Confien que encara són a temps d’impedir que les promeses sobre els macroprojectes es converteixin en realitat.