08.02.2023 - 10:28
|
Actualització: 08.02.2023 - 11:40
El moviment opositor contra el quart cinturó organitza es manifestarà el 26 de febrer a Sabadell per pressionar el govern i el PSC perquè no avancin en la construcció d’aquesta infraestructura. La Campanya Contra el Quart Cinturó (CCQC), que és la plataforma que convoca la concentració, es mostra escèptic sobbre l’acord de pressupost entre ERC i els socialistes: “Hi ha per davant una tramitació administrativa molt llarga i caldrà veure si el projecte ho supera”. Posen com a exemple el tram de la B-40 entre Terrassa i Abrera, del quan se’n va encarregar l’estudi informatiu fa 30 anys i encara no està inaugurat.
🔴 MANIFESTACIÓ CONTRA EL 4T CINTURÓ 🔴
🗓️ Diumenge 26 de febrer
📍 Plaça de la Creu Alta, Sabadell
⏰ 12:00h#AturemEl4tCinturóSortim al carrer per defensar el Vallès i deixar clar que aquest no és el nostre model de país✊🏼 pic.twitter.com/Puk5onFc85
— Campanya Contra el Quart Cinturó (@Campanya_ccqc) February 8, 2023
En l’acord de pressupost el govern es compromet que abans de la primavera acordarà amb el govern espanyol el conveni d’acord i finançament que garanteixi la redacció del projecte urbanístic de l’autovia i l’execució de les obres, però no especifica quan haurien de començar.
Els opositors a la B-40 reiteren els seus arguments en contra d’una via que consideren “inacceptable” pel que fa a l’afectació urbanística i mediambiental. Els manifestants sostenen que el projecte “està administrativament i conceptualment caducat”, i es mostren sorpresos la defensa que en fan ERC i el PSC . “Això és errar de totes totes en unes apostes que haurien de ser valentes per transformar un model territorial que ara no porta enlloc i només condueix a escenaris de crisi”, assevera el portaveu de la CCQC, Toni Altayó.
A parer del col·lectiu, el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana ha “traspassat el mort” a la Generalitat respecte al planificació de la B-40 per a què sigui el govern català “qui pateixi tot el desgast polític vinculat a la tramitació d’aquest projecte”.
La plataforma ecologista insisteix que, sigui quina sigui l’administració que hi hagi al capdavant, la B-40 no té possibilitats de tirar endavant. Asseguren que el marc administratiu ambiental és molt diferent ara en comparació a dècades enrere, quan es va començar a projectar la via. Altayó subratlla que “no està justificada la seva funcionalitat per ordenar la mobilitat ni amb criteris de sostenibilitat, ni d’impacte territorial ni d’emissió de gasos contaminants”.
A banda de la manifestació del 26 de febrer a Sabadell, la plataforma CCQC ha avisat que prepara actuacions administratives i jurídiques per frenar el projecte, alhora que demanarà una reunió amb el president Pere Aragonès.
L’acord per la B-40
La construcció del tram de la B-40, conegut popularment per quart cinturó, que connectaria Sabadell, Castellar del Vallès i Terrassa va ser el darrer escull que blocava l’acord pel pressupost. És el tram anomenat ronda nord, recollit en el pla específic de mobilitat del Vallès. Aquesta obra donaria continuïtat al tram en obres entre Abrera i Terrassa, i a la ronda de Terrassa, amb un recorregut de vora deu quilòmetres. Connectaria els barris del nord de Terrassa amb els del nord de Sabadell des de la B-122 a Terrassa fins a la B-124 a Sabadell, per la qual també s’arriba a Castellar del Vallès. Deixaria la possibilitat de continuar allargant el quart cinturó en el futur. A més, aquesta nova carretera tindria un enllaç amb la C-58c en l’extrem nord i un enllaç directe amb la B-124 pel riu Ripoll.