L’obra d’Andrea Fraser aterra al MACBA qüestionant les normalitats assumides del treball en art

  • Es tracta d’una selecció de trenta obres realitzades al llarg de tres dècades de pràctiques crítiques

VilaWeb

Redacció

24.04.2016 - 02:00
El Museu d’Art Contemporani de Barcelona acull fins el 4 de setembre l’exposició ‘L’1%, c’est moi’, la primera mostra individual de l’artista nord-americana Andrea Fraser a l’estat espanyol, on s’analitza el teixit social del camp de l’art i s’examinen les motivacions dels agents culturals com artistes, col·leccionistes, galeristes, mecenes i públics, entre d’altres. Els comissaris de la mostra, Cuauhtémoc Medina i Hiuwai Chu, han seleccionat una trentena d’obres clau de l’artista realitzades al llarg de tres dècades de pràctiques crítiques que inclouen instal·lacions, performances, treballs textuals, documentació i vídeos, un dels quals es veu mantenint una relació sexual amb un col·leccionista per establir una metàfora de l’art com a prostitució.
El nucli central de l’exposició de Fraser és l’anàlisi del teixit social del camp de l’art i posa de manifest una concepció de la crítica institucional com allò que l’art fa: activar estructures i relacions. L’exposició de Fraser suposa fer un exercici de reflexió crítica, ja que mira tots els aspectes socials de l’art, abordant la crítica institucional no sols d’una manera unidireccional cap a la institució sinó mirant-la d’una manera global.

El treball de Fraser, influït pel psicoanàlisi i la teoria dels camps socials del sociòleg Pierre Bourdieu, suposa per Cuauhtémoc Medina, comissari de l’exposició, ‘l’oportunitat de veure no sols la consistència i l’ambició d’un dels projectes més notables del treball de repensar amb serietat el què podia ser l’art crític sinó també enfrontar-nos amb la necessitat constant d’estar revisant el nostre sentit comú i la resistència que hem creat al voltant de la pràctica crítica’.

‘L’1%, c’est moi’ s’agrupa sota epígrafs genèrics interconnectats entre ells: ‘Museus’; ‘Globalització’; ‘És una exposició bonica, oi?’; ‘Fantasies rebutjades’; ‘Dimensió personal i política’, i ‘Col·leccionat i arxivat’.

A ‘Museus’, l’artista nord-americana posa de manifest com els museus instrueixen i sedueixen perquè es ratifiquin els valors que institucionalitzen. ‘Globalització’ reflexiona sobre els efectes d’aquest fenomen, ja que la proliferació per tot arreu del món dels biennals i fires d’art van fer d’aquesta disciplina un bé de consum en l’economia del turisme global. ‘És una exposició bonica, oi?’ inclou projectes que examinen l’art, el gust i la classe social. A ‘Fantasies rebutjades’ es mostra l’art com una desfilada de fantasies col·lectivitzades que cristal·litzen en obres i en identitats artístiques, les quals son explorades com a punts d’intersecció entre les implicacions emocionals amb l’art i els contextos polítics i socials de la seva realització. ‘Dimensió personal i política’ mostra com els vincles entre les obres de Fraser són fonamentals. Per últim, ‘Col·leccionat i arxivat’ recull els projectes de l’artista nord-americana que només existeixen avui en dia en forma de documentació.

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 75 € l'any

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

Fer-me'n subscriptor