18.03.2025 - 21:00
|
Actualització: 18.03.2025 - 22:27
El ple del congrés espanyol ha aprovat la tramitació d’una proposició de llei del PSOE que preveu de reduir la taxa màxima d’alcohol en sang permesa en la conducció de 0,5 grams per litre a 0,2, així com prohibir la difusió de la ubicació dels controls policials a les xarxes socials.
La iniciativa s’ha aprovat amb l’únic vot en contra de Vox i l’abstenció del PP. Aquesta proposició modifica el text de la Llei sobre Trànsit, Circulació de Vehicles de Motor i Seguretat Viària, i segons els socialistes, no té un enfocament repressiu, sinó que cerca garantir la seguretat viària i la integritat física dels ciutadans, drets reconeguts per la Constitució.
El text incorpora un nou paràgraf a l’article 76 de la llei, que considera infracció greu conduir amb una taxa d’alcohol superior a 0,1 mil·ligrams per litre d’aire expirat o 0,2 grams per litre en sang, i preveu multes de 1.000 euros per a les infraccions que superin el llindar permès.
Segons l’Institut Nacional de Toxicologia i Ciències Forenses, el 33% dels conductors morts en accidents de trànsit tenien alcohol en sang, així com el 29% dels vianants morts. A més, l’any 2023 es van registrar 50.071 condemnes per conducció sota els efectes de l’alcohol.
Un canvi amb el suport d’experts i víctimes de sinistres viaris
El ministre de l’Interior espanyol, Fernando Grande-Marlaska, ja havia anunciat aquesta reforma el setembre, afirmant que la “societat espanyola està madura” per acceptar aquest canvi, atenent la petició d’associacions de víctimes de la “violència viària”. L’associació Automobilistes Europeus Associats va valorar positivament la mesura i va expressar el seu suport a una reducció encara més gran, fins a la taxa 0,0.
A més, la proposta afegeix un nou apartat a l’article 13 que prohibeix la difusió de qualsevol informació sobre la ubicació dels controls policials d’alcohol i drogues, sigui per mitjans públics o privats.