14.02.2023 - 17:00
|
Actualització: 14.02.2023 - 20:43
Lluís Salvadó, president del Port de Barcelona i vice-secretari general d’ERC, discrepa sobre l’impost a grans vaixells, com ara creuers o bucs de càrrega, que forma part del pacte de pressupost del govern amb els comuns. Ara, en plena tramitació del pressupost, ha dit que hi està en contra perquè pot comportar deslocalitzacions d’escales i ha anunciat que presentarà al·legacions als comptes. “Segurament és el primer impost de caràcter mediambiental que pot generar deslocalitzacions, i per tant ens cal una avaluació de l’impacte econòmic. En altres impostos ambientals no hi ha temes substancials, les grans superfícies no es deslocalitzen, els vehicles no es deslocalitzen però les escales de les embarcacions sí”, ha dit.
Segons Salvadó, hi ha el “possible risc” que els grans vaixells que ara fan escala a Barcelona se’n vagin a un altre port del Mediterrani i, de passada, traslladi les emissions a un altre punt. “L’objectiu no és desplaçar les emissions, és reduir-les”, ha comentat en la conferència de premsa per presentar els resultats del Port de Barcelona corresponents al 2022.
“És obvi i normal que hi ha uns elements que Economia i Hisenda no disposa, però sí el Port de Barcelona, sobre què passa en certs segments de l’activitat portuària si apliques la taxa”, ha continuat Salvadó, que ha avisat que si un vaixell descarrega en un altre port el que farà és posar “els contenidors a la carretera generant unes altres emissions”. “És important fer un balanç global”, ha insistit.
El president del Port de Barcelona ha afegit que les al·legacions que farà el Port aniran en la línia de millorar el redactat i tenir un “encaix entre totes les visions”. D’altra banda, ha reivindicat la feina del Port des del 2018 en les accions a favor de la sostenibilitat mediambiental i que s’han traduït en “centenars de milions d’euros pe reduir de forma dràstica les emissions d’òxids de nitrogen, les partícules de sofre i sense perdre de vista les emissions de diòxid de carboni”.
Entre aquestes inversions, ha citat l’increment del transport ferroviari, l’electrificació del port, l’ús de combustibles menys agressius o el trasllat els creuers al Moll Adossat per allunyat les emissions del centre urbà de Barcelona.