27.10.2022 - 21:40
|
Actualització: 27.10.2022 - 21:47
L’arribada als punts de venda dels llibres que distribueix Entredós Logístics encara és lluny de resoldre’s. Després de la situació caòtica del mes de setembre –recordem que en aquell moment no van servir a les llibreries ni les novetats acabades d’aparèixer ni els llibres de fons– s’ha solucionat la major part de serveis de novetats, però hi ha molts llibres que encara no han arribat a la llibreria ni, encara més important, al lector. Us oferim deu preguntes clau per a entendre aquesta crisi de la distribució que ara per ara no té una solució clara.
Quins són els llibres afectats? Entredós s’encarrega de la distribució de més del 50% dels títols que existeixen en català (també tenen un mercat significatiu en castellà) i, per tant, el problema és greu. Si bé els llibres que s’han publicat nous a l’octubre s’han servit amb normalitat i s’ha començat a recuperar l’entrega dels títols més esperats de la rentrée del setembre, continuen les dificultats amb les reposicions i els llibres de fons.
Què vol dir? Una part considerable dels títols que els editors varen preparar per al setembre han tingut molts endarreriments en l’arribada a les llibreries, però sobretot no s’han pogut servir títols que ja començaven a tenir predicament entre els lectors, sobretot després de la campanya de Sant Jordi i la d’estiu, menys important. Tampoc no es troben els llibres que fa anys que són editats i que van tenint sortida regular, els anomenats long-sellers, i que són fonamentals per a aguantar l’ecosistema literari del país.
Per què es varen publicar tants llibres, al setembre? Perquè gràcies a la consolidació de la Setmana del Llibre en Català moltes editorials concentren la sortida de les novetats en tres moments clau de l’any: entre el 15 de febrer i el 15 de març, per a arribar bé a Sant Jordi; del 20 d’agost al 7 de setembre, per a arribar a la Setmana del Llibre en Català i a la represa; i del 15 de novembre al 6 de desembre, per a la campanya de Nadal. Això no vol dir que no es publiquin molts títols més durant la resta de l’any, és clar, però el gruix s’acumula en aquestes dates estratègiques. Si falla res, com ara la distribució d’Entredós del setembre, tot pateix un sotrac. Cal recordar que la consolidació de la Setmana al setembre s’ajunta amb el concepte de represa, l’equivalent nostrat de la rentrée francesa, que és un dels moments més importants del mercat del llibre francès i que s’ha anat estenent com una taca d’oli a bona part dels sistemes literaris europeus.
I quan hi haurà una solució? En el seu moment, fonts de l’empresa explicaven que creien que a mitjan octubre podrien operar amb una normalitat del 90% i que es podrien servir les comandes endarrerides, però no ha estat així. Som a final d’octubre, la situació és lluny de resoldre’s i el nou termini que Entredós ha donat als seus clients, els editors, és entre deu dies i quinze, però ara mateix en el sector hi ha poca confiança que els compleixin.
Qui són els damnificats principals? D’una banda, les editorials, que han vist com una part considerable de la facturació de les reposicions de les novetats de l’any queia, i també la dels llibres de fons. I, en menor mesura, els llibreters, perquè una part de les comandes perdudes l’han poguda reconduir recomanant als seus clients uns altres títols de les editorials que sí que arriben amb normalitat al punt de venda. Hi ha moltes editorials que confien a allargar la vida dels seus llibres més enllà d’una campanya concreta. És a dir, si un títol ha funcionat bé per Sant Jordi, hi ha un boca-orella que fa que vagi tenint una demanda constant i aquests són els que s’han aturat. El perjudici també ha estat gran per als autors d’aquestes obres, i per primera vegada hi ha escriptors amb novetats publicades al setembre i l’octubre que han demanat als periodistes culturals si podien endarrerir les entrevistes o ressenyes dels llibres perquè són conscients que ara hi haurà lectors potencials que no trobaran els volums al lloc de venda habitual.
Això vol dir que no hi ha llibres en català a la venda? No, tot el contrari. Vol dir que no hi ha els llibres que serveix habitualment Entredós, però hi ha molts títols d’unes altres editorials i que distribueixen unes altres empreses que arriben amb total normalitat i puntualitat. De fet, la crisi d’Entredós Logístics ha servit perquè els llocs que ocupen habitualment als aparadors i a les taules privilegiades de novetats els títols que distribueixen ells els ocupin uns altres, que aconsegueixen més visibilitat. És a dir, la crisi del 50% dels títols en català ha beneficiat i l’altre 50% de títols. I, tanmateix, això ha estat solament durant un mes i escaig, perquè les novetats han estat el primer que s’ha servit.
Com han reaccionat, els llibreters? Arran d’aquesta situació, la major part de llibreters ha començat a curar-se amb salut –l’emprenyament és una altra qüestió i és notable. Si saben que tenen activitats concretes amb demandes elevades de títols, com ara un club de lectura, els han sol·licitat amb mesos d’antelació i han confiat que acabaran arribant. I amb molta paciència, perquè no solament ha passat que els llibres no han arribat, sinó que de vegades han obert les caixes i han vist que allò que tenien no era allò que havien demanat, i, per tant, ho hauran de retornar. Tot i això, la situació depèn molt de la mena de llibreria de la qual es parla. Si és petita i de proximitat, el llibreter pot tenir més marge per a parlar amb els clients i suggerir alternatives. Si és especialitzada en català, l’impacte lògicament és més gran, i si és una llibreria mitjana o gran, la situació també és més complicada perquè no poden servir el client no fidel, el qui entra en un moment concret i esporàdic cercant un títol determinat que no tenen.
Què és Entredós Logístics? És el resultat de la fusió de les distribuïdores les Punxes i Àgora, anunciada a final de l’any passat. La nova empresa, que té una nau industrial semirobotitzada, va començar a funcionar al setembre. Per separat, totes dues distribuïdores facturaven 76 milions d’euros. L’objectiu de la fusió era crear una de les distribucions més modernes d’Europa i que seguís el model farmacèutic: encarregues un llibre al matí a qualsevol llibreria de Catalunya que treballi amb ells i l’endemà ja el pots recollir. Per a aconseguir-ho, calia que tots els engranatges funcionessin perfectament, però no ha estat així i la represa ha començat amb moltes llibreries sense novetats editorials, ni reposicions de llibres de fons. L’empresa en culpa en part la manca de proveïments a escala mundial, que ha impedit que algunes peces arribessin a la nau.
I què en diuen, els autors? L’Associació d’Escriptors en Llengua Catalana (AELC) va fer un comunicat a final de setembre en què mostrava preocupació per aquesta crisi, que considerava un cas sense precedents: “Més de 200 segells editorials i 2.500 llibreries d’arreu dels Països Catalans i també de l’estat espanyol han estat afectades per aquest problema, i també en patiran les conseqüències, amb un impacte ara impossible de calcular, els autors. Per això, instem els responsables de l’empresa Entredós Logístics a posar remei al més aviat possible a aquest problema amb una previsió concreta de terminis i a considerar possibles vies d’indemnització o de compensació d’aquest greuge.”
Què ha fallat? Aquesta és la pregunta que no té resposta clara. D’una banda, el procés d’integració entre totes dues empreses; d’una altra, la manca d’alguns components per a poder completar la part de robotització del magatzem, i alguns factors més que no s’acaben d’explicar amb claredat. Tot plegat ha fet que ara per ara la gran solució logística per a la distribució a Catalunya sigui un gran caos. Tant de bo que aviat tot acabi essent solament un mal record.