23.03.2020 - 11:30
|
Actualització: 23.03.2020 - 16:58
En realitat, continuen tancades. Igual com les biblioteques, els teatres, els auditoris, els museus, els cinemes. El confinament obligat per la Covid-19 ho ha sotragat tot, també la cultura, que, de moment, s’ha hagut de tornar virtual o íntima: un concert en streaming, un debat literari per Instagram, el joc que han escampat per les xarxes els museus holandesos i que incita a imitar quadres coneguts amb els objectes que trobis per casa, etcètera. Però els llibres no es poden comprar virtualment, i les llibreries pateixen per no poder mantenir el delicat equilibri en què vivien quan podien obrir. I sense Sant Jordi. O amb Sant Jordi qui sap quan.
Campanya de micromecenatge
I avui, 23 de març, un mes just abans del Sant Jordi confinat, s’ha presentat la campanya ‘Llibreries obertes’. L’ha ideada i impulsada la cooperativa Som* (que inclou, entre més, les revistes Sàpiens, el Món d’Ahir i Cuina, les editorials Ara Llibres, Amsterdam i Bernat Metge) i l’agència de comunicació Mortensen, i té un plantejament senzill i interessant alhora: comprar ara els llibres i recollir-los després, quan per fi es podrà tornar a fer (passejar, badar davant un aparador guarnit de llibres, entrar-hi a fullejar, demanar consell o donar-lo i que la distància amb els altres la marqui tan sols la voluntat de cadascú).
Han creat una plataforma, llibreriesobertes.cat, que ha de permetre, expliquen, que es comprin llibres ara ‘perquè les llibreries puguin fer front a les despeses de mantenir els espais’. Perquè els llibres s’adquiriran en diferit, però a les llibreries. Aquesta és la clau. Cadascú a la llibreria que vulgui, a la seva de referència, la de més a prop de casa, la que esculli. I la llibreria rebrà el 100% del que generi la venda. És a dir, que quan li arribi una comanda, la llibreria en rebrà el 50% de l’import i, quan pugui tornar a obrir i lliurar els llibres, el 50% restant. La mecànica és senzilla i queda descrita en quatre passos: u, tria els llibres del catàleg o amb el cercador; dos, selecciona la teva llibreria de capçalera; tres, fes la comanda i avançarem els diners a la teva llibreria; i quatre, recull els llibres quan la teva llibreria pugui tornar a aixecar la persiana.
Joan Carles Girbés, director editorial de la cooperativa Som*, especifica: ‘No és una botiga en línia, és una campanya de micromecenatge per donar suport a les llibreries, i així s’ha d’entendre.’ I continua: ‘Ha nascut de la necessitat urgent de fer alguna acció útil. Més enllà de lamentar-nos per la situació, de reorganitzar-nos i repensar moltes coses, hem volgut, en paral·lel, posar fil a l’agulla. Perquè cada dia que passa el drama s’agreuja. El drama general i el de les llibreries tancades i tot paralitzat. Teníem la necessitat de fer alguna acció que fóra ràpida i efectiva.’
La idea va sorgir, relata Girbés, en una conversa amb l’agència Mortensen: ‘El 13 de març, en veure què ens comença a caure al damunt, a la cooperativa comencem a parlar i a pensar què pot fer cadascun de nosaltres, les revistes, la part audiovisual… per la gent que tenim més pròxima, amb la qual treballem. I parlant-ne amb Mortensen, que controla la part tecnològica, ix aquesta possibilitat. De primer com un embrió, descartant-ne d’altres a mesura que es va aclarint, o enfosquint, la situació (recordem que al començament encara semblava factible dur els llibres a les cases de la gent).’
I en deu dies ho han tingut enllestit: ‘En condicions normals, haurien calgut tres mesos per a desenvolupar-ho tot. Però ho hem accelerat. I hem pensat que els pròxims dies ja hi anirem implementant millores, sumant-hi llibres, editorials, llibreries i atenent suggeriments, però que, de moment, és més important començar: cada dia que passa es deixen de vendre més de 30.000 exemplars només al Principat de Catalunya i, per tant, és molt urgent que posem fil a l’agulla.’
I han començat amb 6.279 llibres (novetats del 2019 i del 2020), cosa de cinc-cents segells editorials i cinquanta llibreries del conjunt dels Països Catalans, amb la idea que se n’hi puguin afegir més. A la mateixa web ja s’explica que ‘l’objectiu és que tota la xarxa de llibreries de proximitat hi sigui representada per arribar així al màxim de pobles, ciutats i barris del nostre país’, i que ‘qualsevol llibreria dels Països Catalans pot demanar formar-ne part’. Només cal que ompli el formulari que hi ha a la mateixa plataforma digital.
A la web, a més dels llibres i les llibreries on es poden encarregar, hi ha també un bloc que s’anirà omplint amb recomanacions, ressenyes, comentaris i vídeos, i un manifest que resumeix causes i intencions de la iniciativa: ‘Fem xarxa i demostrem un cop més que entre tots, donem vida i sentit a la cultura. Ens fixem el repte de continuar comprant llibres durant les pròximes setmanes, com ho hem fet sempre, i permetre, així, que les llibreries puguin tornar a aixecar la persiana’.
Guia de les propostes culturals en català per a passar el confinament amb nens
Suport cultural
Nacho Larraz, president del Gremi de Llibrers de València, celebra la idea: ‘És una acció totalment positiva. Tot instrument per a impulsar les vendes de llibres, que ara mateix estan totalment paralitzades, és naturalment benvingut. I fet així: perquè aquesta és una opció responsable des de tots els punts de vista, tant per a la llibreria com per als lectors.’ I avança, preveu, un encontre futur amb els lectors. ‘Quan ens puguem tornar a abraçar, i lliurar els llibres, serà preciós.’
L’Associació d’Escriptors en Llengua Catalana també ha valorat molt positivament la iniciativa. La seva presidenta, Bel Olid, ho ha explicat a VilaWeb: ‘Primer, perquè no posa en perill ningú: s’ha organitzat de manera que es pot continuar amb el confinament al màxim i això és el primer que volem, que la seguretat de tothom estigui garantida. La segona cosa que ens n’agrada és el format: està pensat per donar suport a les llibreries: moltes intenten de mantenir alguna mena d’activitat en línia i no apagar-se del tot, malgrat el tancament necessari, i això els ajudarà. Per als escriptors, les llibreries són casa nostra, on, a més de comprar-hi, anem a fer presentacions i activitats literàries. La tercera qüestió que valorem és que forma part d’un esforç conjunt, que farem l’empenta entre tots: des de les editorials, les llibreries, els escriptors i els lectors.’
Aquesta és la clau, al capdavall: suport mutu i difusió. Tal com ens explica Joan Carles Girbés, la idea és original però no té voluntat d’exclusivitat, ans al contrari: ‘No ens consta que hi haja iniciatives similars en altres parts del món, però tampoc no ho descartaria: la gent de la cultura es caracteritza precisament per la creativitat i, en molts aspectes, la unió, la solidaritat i la cooperació: és possible que hi haja accions similars en alguna altra banda, tot i que no en tinguem notícia. No hem agafat un referent d’enlloc, però si fóra així tampoc no passaria res. Com si algú agafa ara aquesta idea i se l’emporta on vulga: genial. No és una idea amb copyright. Tot el que puga contribuir a ajudar, avant’.