20.06.2019 - 15:26
|
Actualització: 20.06.2019 - 15:27
La llei introduïda per Polònia el juliol del 2017 per modificar l’edat de jubilació dels jutges del Suprem, de tribunals ordinaris i fiscals és contrària al dret comunitari, segons l’advocat general del Tribunal de Justícia de la UE Evgeni Tanchev. La reforma en el sistema judicial polonès, aturada cautelarment des del novembre per ordre del TJUE, és segons Tanchev ‘inconsistent amb l’objectiu d’imparcialitat’ que guia les lleis europees.
L’advocat general conclou que escurçant l’edat de jubilació dels jutges i alhora donant poders al Ministeri de Justícia per ampliar el període actiu dels magistrats, Polònia ha vulnerat les seves obligacions marcades per la legislació europea.
En opinió de l’advocat, una reducció de l’edat màxima de jubilació ha d’anar acompanyada de mesures per garantir que ‘de facto’ no es vol apartar un jutge i la llei del 2017 no ho garanteix, com tampoc garanteix la independència dels magistrats.
Tanchev recorda que la legislació de la UE protegeix contra la destitució de càrrecs dels membres dels tribunals i afirma que el concepte d’independència pressuposa que exerceix les seves funcions ‘de forma totalment autònoma’, sense influències externes.
En tot cas, la reforma judicial es troba paralitzada per ordre del TJUE des del novembre, a l’espera que el cas es resolgui als tribunals europeus. En la majoria dels casos, el tribunal amb seu a Luxemburg segueix el criteri expressat prèviament pels advocats generals. Amb tot, caldrà encara esperar la decisió final dels magistrats del tribunal.
Recorregut de la justícia europea
La Comissió Europea va denunciar Polònia al TJUE el setembre del 2018 per adoptar una reforma judicial que ‘vulnera del principi d’independència judicial’. La nova normativa polonesa, introduïda amb el govern liderat pel partit d’ultradreta Llei i Justícia, obligava els homes magistrats del Suprem a jubilar-se als 65 anys i a les dones als 60, quan fins llavors era per als dos sexes als 67. La mesura, polèmica des dels seus inicis, implicava que vint-i-set dels setanta-dos jutges es veiessin obligats a deixar el càrrec de cop i volta.
La normativa, a més, ofereix als jutges afectats per la jubilació poder sol·licitar una pròrroga del mandat al president de la República, que ho pot concedir per tres anys i renovar una vegada. Però aquesta no marca criteris clars per la decisió presidencial ni l’opció a un recurs, segons l’executiu europeu. Per això, la CE considera que la llei de Polònia sobre el Tribunal Suprem vulnera les obligacions d’aquest país pel que fa als tractats i la Carta de Drets Fonamentals de la UE.