Llei del Taxi proposa que no més d’una autorització per a arrendar cotxes amb conductor per cada 30 autoritzacions

  • El Consell ha aprovat este divendres el projecte de Llei del Taxi de la Comunitat Valenciana per a remetre-ho a les Corts, un text que inclou, després de les millores aportades pel sector, ajuntaments i usuaris i les consultes dels diferents organismes i entitats, una nova disposició addicional que especifica que no podrà existir més d'una autorització per a arrendament de vehicles amb conductor per cada 30 autoritzacions existents a la Comunitat.

VilaWeb
Redacció
02.06.2017 - 15:54

VALÈNCIA, 2 (EUROPA PRESS)

El Consell ha aprovat este divendres el projecte de Llei del Taxi de la Comunitat Valenciana per a remetre-ho a les Corts, un text que inclou, després de les millores aportades pel sector, ajuntaments i usuaris i les consultes dels diferents organismes i entitats, una nova disposició addicional que especifica que no podrà existir més d’una autorització per a arrendament de vehicles amb conductor per cada 30 autoritzacions existents a la Comunitat.

També s’ha modificat la disposició transitòria primera per a permetre a les persones físiques titulars de diverses autoritzacions de taxi continuar en possessió de les autoritzacions si en el termini de sis mesos, des de l’entrada en vigor de la Llei, adscriuen vehicle adaptat per a persones amb mobilitat reduïda.

Entre les modificacions destaquen també les millores incorporades en l’article que fa referència a les noves autoritzacions de taxi a través d’un procediment de lliure concurrència. En este punt s’han introduït més garanties per als professionals del taxi en concretar els criteris que han de valorar-se en el procediment.

Com a novetat, s’ha afegit que ha d’existir sempre informe d’ajuntaments i representants de taxistes i usuaris i que, en cas d’empat entre dos sol·licituds, s’atorgarà l’autorització a favor de la dona, “en ser el gènere menys representat en el sector del taxi”, segons ha explicat la portaveu del Consell, Mónica Oltra, en la roda de premsa posterior al ple.

En el nou text, els ajuntaments, les associacions professionals i les dels usuaris han cobrat “més protagonisme” en incorporar com a preceptius els seus informes, abans que l’Administració puga adoptar mesures en el supòsit de pretendre reduir el nombre d’autoritzacions de taxi i en el cas que entenga que s’han de modificar les tarifes, etc.

Per raons d’interés públic, s’incorpora la possibilitat d’atorgar autoritzacions per a prestar el servici de taxi amb vehicles de fins el 9 places en municipis i àrees de prestació conjunta, situades en zones rurals d’interior.

La Llei té com a objectiu la “professionalització i millora de l’eficiència i qualitat del servici i contempla la regulació íntegra, completa i ordenada dels servicis de transport de viatgers en taxi, tant urbà com a interurbà”, segons la Generalitat. El text, que va ser presentat per primera vegada al Consell el passat mes de desembre, ha sigut sotmès a exposició pública i s’ha recaptat el dictamen del Consell Econòmic i Social i del Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana.

El projecte de Llei del Taxi té com a esperit fonamental” la professionalització del sector “per a millorar la qualitat del servici que s’oferix, a més d’acabar amb les confusions en matèria competencial i garantir l’homogeneïtat al sector”. Es pretén oferir als professionals d’esta activitat un marc jurídic que els permeta la seua activitat “en condicions d’homogeneïtat, modernitat i seguretat, reconeixent la contribució que presten a l’activitat productiva i econòmica, destacant el component públic que caracteritza les seues prestacions”.

Així, la llei es distribuïx en set Títols, una disposició addicional, tres transitòries, una derogatòria i set finals. En primer lloc, el Títol I, regula l’objecte, àmbit d’aplicació de la Llei, els principis pels quals es regix i el repartiment de competències. En este sentit, com a novetat es pot destacar que es retornen les competències en esta matèria per als municipis de menys de 20.000 habitants que no estiguen en un Àrea de Prestació Conjunta.

UN TAXISTA UNA LLICÈNCIA

El Títol II se centra en el nou model impulsat basat en ‘un taxista, una llicència’. La llei aplica el model de prestació del professional autònom i, per tant, només les persones físiques podran ser titulars d’una autorització o llicència, sense perjuí que este titular puga comptar amb conductors col·laboradors o assalariats.

S’aposta per un sector “més professionalitzat on siga el propi titular de l’autorització el que explota el servici, perquè açò redunda directament en la qualitat del servici que es presta als usuaris”. Per als casos d’acumulació de llicències, la Llei establirà un termini de dos anys perquè es faça la transmissió a una altra persona física.

L’expedició de noves autoritzacions de taxi es realitzarà a través de procediments de lliure concurrència i s’expedixen sense termini de durada prefixat si bé la seua validesa quedarà condicionada al seu visat periòdic cada dos anys per a comprovar que es mantenen les condicions en què l’autorització va ser expedida.

La Llei també arreplega entre altres novetats, que en règim general s’autoritzaran vehicles de 5 places i de 7 per a vehicles adaptats. Però en casos excepcionals, com per exemple en zones rurals on no està garantida una comunicació suficient amb transport (connexió directa en la capital comarcal o provincial dos vegades al dia, d’anada i tornada, matí i vesprada) s’autoritzaran vehicles de 9 places com a transport a la demanda i d’agrupació de viatgers. A més, l’antiguitat dels vehicles que presten servici de taxi no excedirà de 12 anys.

Serà la conselleria en matèria de transport la que haurà d’ajustar el règim tarifari del taxi als criteris establits en la llei en el termini de 6 mesos. la Llei acabarà amb la tarifa variable perquè les tarifes que s’aplicaran per a desplaçaments fora de les municipis o les àrees de prestació conjunta seran les tarifes interurbanes. Igualment, s’aplicarà la tarifa de la Comunitat Valenciana en viatges fora dels límits de l’autonomia.

A més, en este apartat també es contempla com a novetat la creació de la figura dels Centres de Distribució dels Servicis del Taxi, on s’oferix la possibilitat als taxistes d’agrupar-se en una societat o cooperativa per a poder concentrar l’oferta dels seus servicis i millorar la comercialització.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any
Fer-me'n subscriptor