29.03.2021 - 20:42
El Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) ha resolt que la nova llei d’educació espanyola, la LOMLOE, coneguda com a llei Celaá, no blinda el català com a llengua vehicular a Catalunya. El TSJC argumenta que, segons la doctrina del Tribunal Constitucional i del Tribunal Suprem espanyols, el caràcter de llengua vehicular del castellà en el model educatiu català deriva directament de la Constitució espanyola. Així doncs, les dues sentències publicades avui pel tribunal diuen que la llei Celáa, que segons el departament d’Educació blindava la immersió lingüística perquè excloïa el castellà de la vehicularitat, no canvia la situació anterior.
El 16 de desembre proppassat, la mateixa sala ja va dictar una altra sentència en que obligava la Generalitat a “adoptar les mesures necessàries per garantir” que pel cap baix el 25% de les hores lectives en l’ensenyament català siguin en castellà. El tribunal estipulava que, a més de l’assignatura de castellà, i remarcava que calia fer els canvis “amb efecte immediat”. En aquell moment, el conseller Josep Bargalló va dir que recorreria contra la resolució del TSJC, però va optar per una resposta més continguda en l’àmbit polític. Bargalló va afirmar que la sentència no tindria “cap efecte ni cap conseqüència” perquè una volta entrés en vigor la LOMLOE, coneguda com a llei Celaá, deixaria “sense efecte” la sentència.
Fins que es va publicar la sentència del desembre, el TSJC tan sols havia establert que la Generalitat havia de garantir el 25% d’hores en castellà per als alumnes que ho decidissin, segons una resolució del 2014 que responia a les peticions de tan sols cinc famílies. La nova sentència ja tenia efectes generals, i reconeixia el Ministeri d’Educació espanyol com una autoritat competent sobre “l’ús vehicular de les llengües oficials”. Aquesta nova resolució no fa que, automàticament, les aules catalanes adoptin formalment el 25% d’hores en castellà si no ho decideix el govern espanyol actual. Però sí que assenta un precedent perquè pugui ordenar-ho un executiu futur.
Les dues sentències d’avui, en què s’especifica la valoració del tribunal sobre la LOMLOE, anul·len els projectes lingüístics de l’escola Bogatell i del col·legi Josefina Ibáñez, tots dos públics, perquè no contemplen el castellà com a llengua vehicular i no han acreditat que el 25% d’ensenyaments curriculars siguin en castellà.