08.11.2018 - 01:50
|
Actualització: 08.11.2018 - 13:54
La commemoració del trentè aniversari de l’IVAM va centrar ahir la presentació de la programació d’aquest museu per a l’any vinent. Durant l’acte, el conseller Marzà va dir que l’IVAM era una de les puntes de llança del país en matèria cultural i va anunciar que el pressupost que la Conselleria de Cultura dedicaria al museu passaria d’1 milió d’euros a 8,8. Una part important es dedicaran a millorar espais i sales, com també l’esplanada de l’entrada. Així mateix, es crearà l’espai anomenat Pati Obert.
El director de l’IVAM, José Miguel Cortés, va explicar: ‘Hem augmentat la importància i l’interès de les exposicions, que ja el 2018 han marcat una fita amb la mostra dedicada a Joan Miró. El 2019 hi tindrem figures molt destacades en la història de l’art.’ També anuncià que l’any vinent l’IVAM tindria sis coproduccions internacionals amb centres d’art de ciutats europees: Liverpool, Lisboa, Marsella, París, Roma i l’Haia. ‘Això significa un enlairament considerable en el nostre esforç per la internacionalització del museu’, afegí.
Léger i Dubuffet
Una retrospectiva sobre Fernand Léger inaugurarà aquesta commemoració. És una coproducció internacional amb la seu de la Tate a Liverpool. La mostra aplegarà més de 140 obres, que arrepleguen la part fonamental del quefer artístic de Léger, i que procedeixen de museus internacionals, com ara el MoMA de Nova York, el Pompidou de París, les National Galleries of Scotland d’Edimburg i el Museu Reina Sofía de Madrid.
Una coproducció internacional, en aquest cas amb el Museu de les Civilitzacions d’Europa i de la Mediterrània (MUCEM) de Marsella, oferirà a l’IVAM una retrospectiva de l’artista francès Jean Dubuffet (Le Havre, 1901 – París, 1985). Serà presentada des d’una perspectiva històrico-cultural i antropològica, que retratarà un moment de profunda crisi després de la Segona Guerra Mundial.
Fi del segle XX
L’exposició ‘1989. Fi del segle XX’ contextualitzarà el naixement de l’IVAM amb dues mostres: la primera seguirà la línia dels casos d’estudi, es concentrarà en el naixement del museu i el relacionarà amb l’entorn més pròxim. La segona recolzarà en obres d’artistes nacionals i internacionals produïdes l’any 1989, vinculades a alguns dels esdeveniments més importants que van succeir en aquesta data.
Una altra exposició destacada serà la coproducció amb el Jeu de Paume de París i la Fundació Gulbenkian de Lisboa, que durà a l’IVAM una antologia de l’artista Zineb Sedira (París, 1963). Explorarà les nocions de família, tradició, història oral, migració, diàspora i transmissió intergeneracional de coneixement amb la finalitat de tractar del desplaçament cultural i les conseqüències personals i socials de la migració.
També van anunciar les activitats externes del museu. Es presentarà una mostra amb obres de la col·lecció de l’IVAM al Museu Nacional de les Arts del Segle XXI (MAXXI) de Roma; coincidint amb la Fira Arco de Madrid, el Centre d’Art d’Alcobendas exhibirà una selecció de fotografies dels fons de l’IVAM; noranta peces del dipòsit de Josep Renau viatjaran al museu del Born de Barcelona el mes de juny, en una exposició que li serà dedicada; a Xàbia s’organitzarà una exposició amb obres del neerlandès Lucebert, que va passar llargues temporades en aquella localitat de la Marina Alta; i la mostra ‘Construint nous mons’ continuarà voltant pels centres CaixaFòrum i l’any que ve serà als de Barcelona, Tarragona, Lleida i Girona.
IVAM Produeix
Paral·lelament, el museu manté per al 2019 la línia expositiva denominada IVAM Produeix, amb l’objectiu que l’IVAM sigui també generador d’obres d’art, i no tan sols un contenidor per a exhibir treballs existents. Per a la intervenció en la façana de l’edifici, s’ha demanat la participació de Soledad Sevilla (València, 1944), que farà la intervenció al gener, i Carmen Calvo (València, 1950), que la farà al setembre. El col·lectiu d’arquitectes alacantins ARANEA s’encarregarà de la intervenció de l’esplanada durant els mesos d’estiu.
Cortés va acabar la presentació dient: ‘Aquesta programació no és un punt culminant de res, més aviat tenim per objectiu que siga un punt de partida per als trenta anys vinents.’