21.09.2017 - 13:59
Un estudi planteja repensar la mobilitat per millorar l’eficiència de les organitzacions
BARCELONA, 21 (EUROPA PRESS)
L’intercanvi de dades entre el màxim d’actors i el desenvolupament d’un nou marc legal serien les claus per impulsar fórmules més sostenibles i eficients en matèria de mobilitat, cosa imprescindible perquè aquesta no es converteixi en un fre per al creixement de l’activitat econòmica.
Aquestes són les principals conclusions que s’extreuen de l’informe ‘La mobilitat com a palanca de transformació’, elaborat per l’Associació Espanyola de Directius (Aed), l’Associació Catalana d’empreses Consultores (Acec) i la consultora Altran, i presentat aquest dimecres a la seu central del Racc.
La directora del Sector Públic d’Altran Espanya, Isabel Ordoyo, i l’especialista en Mobilitat de la mateixa empresa, Conchi Rodríguez, han exposat davant diversos directors executius del sector noves tendències en mobilitat i diverses opcions per optimitzar els seus recursos i reduir costos.
Ordoyo ha animat a la reflexió sobre la mobilitat i com els empresaris poden utilitzar-la de forma positiva, davant les noves pautes de consum de la societat, la sobrepoblación de les grans ciutats i la contaminació del medi ambient.
Després de la presentació, ha tingut lloc una taula rodona amb la presència de la conseller delegat de Social Car, Mar Alarcón; el director de l’àrea de mobilitat i transport de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), Joan Maria Bigas; la consultora d’Altran i coautora de l’informe, Ester Manzano; el conseller delegat de Saba Infraestructures, Josep Martínez Vila; el gerent del Clúster d’Indústries d’Automoció de Catalunya (Ciac), Ferran Verdejo, i el director general d’Acec, Fernando Iglesia, com a moderador.
ELS REPTES DE FUTUR
En l’informe, els autors han plantejat sis reptes de futur per optimitzar la mobilitat que abasten elements com els processos i activitats de les organitzacions, noves formes de treball i nous plantejaments en la distribució i la logística.
Entre ells, destaquen les dades i el desenvolupament d’una nova normativa, dos elements que els ponents de la taula rodona han destacat, sobretot el cas de les dades, a causa de la seva potencialitat, cosa que obliga a controlar el seu ús i destinar-ho al benefici de tota la societat, en paraules de Vila.
Quant a la normativa, l’informe advoca pel desenvolupament d’un marc legal que impulsi les fórmules de mobilitat més sostenibles i flexibles i afavoreixi la seva inversió, un repte amb el qual han coincidit Bigas i Verdejo, que consideren que fins al moment la normativa no ha estat a l’altura per “anar més lenta que la tecnologia”.
MÉS PRESÈNCIA DEL CIUTADÀ
L’informe, que apel·la a l’ètica perquè adoptin una cultura de la mobilitat sostenible, també advoca per reduir desplaçaments innecessaris i plantejar noves fórmules en la distribució i la logística per evitar les congestions que sovint ocasionen.
Preguntats per l’ús de l’espai públic, Manzano i Alarcón han emfatitzat en la necessitat de comptar amb el ciutadà per dissenyar la configuració de l’espai públic, per la qual cosa han demanat un “canvi de mentalitat i començar a codiseñar”.
El president de RACC, Josep Mateu, ha clausurat la jornada amb crítiques a l’Ajuntament de Barcelona pel projecte del tramvia en la Diagonal i els carrils bici, i ha emplaçat a pensar amb mentalitat visionària per respondre els reptes del futur, a més de vaticinar el final proper del vehicle privat en entorns urbans.