11.05.2017 - 18:49
|
Actualització: 11.05.2017 - 19:37
La campanya que volia impulsar l’Institut de Cultura de Barcelona (Icub) per enviar llibres a Donald Trump i fomentar la lectura finalment no es farà. Ho acaba d’anunciar l’Icub mateix, dependent de l’àrea de Cultura de l’Ajuntament de Barcelona: ‘Davant les crítiques que ha generat una de les accions incloses –demanar a bibliotecaris i llibreters de Barcelona que triïn dos llibres per enviar-los al president dels Estats Units, Donald Trump–, l’ICUB ha decidit que, aquesta, no en formarà part.’
L’anunci de la campanya ha despertat moltes crítiques dins el sector, que assenyalava que l’acció tenia un objectiu mediàtic i no pas fomentar la lectura entre els més joves. Així doncs, ara la campanya serà revisada.
L’empresa que té la concessió de la campanya és Aftershare, de Risto Mejide. La iniciativa es presentava com una campanya de promoció de la lectura, en un document que, curiosament, contenia moltes faltes d’ortografia i de gramàtica. VilaWeb ha publicat aquest document, però Aftershare ha demanat que fos retirat tot al·legant que era un text confidencial. Tanmateix, aquest document l’havia publicat el Gremi de Llibreters en el seu ‘newsletter’ que es pot consultar ací, en aquest enllaç.
Enrenou al Gremi de Llibreters
El Gremi de Llibreters havia acceptat de col·laborar amb la campanya, que volia que bibliotecaris i llibreters recomanessin els llibres al president dels Estats Units. Aquest gest ha molestat un membre de la junta directiva del gremi, Paula Jarrín, llibretera de la Llibreria Al·lots. ‘No puc estar en un gremi que no té sentit crític i que es limita a fer de transmissor d’un comunicat. El foment de la lectura és una cosa molt seriosa. Cal tenir sentit crític i dir a l’Ajuntament de Barcelona que no poden comptar amb ells’, diu Jarrín, que és tresorera del gremi.
Considera que l’acceptació de participar en aquesta campanya havia d’haver estat acordada a la junta directiva o bé en una assemblea extraordinària. ‘Adjudicar 110.000 euros per a una campanya així em sembla molt obscur. Això no és foment de la lectura. Foment de la lectura és treballar amb les escoles, amb les biblioteques, amb les bibliotecàries, amb els llibreters especialitzats, amb els mestres… No pot ser que els llibres estiguin a casa del senyor Trump quan tenim nens que a casa seva no en tenen ni un. Això és fer soroll.’
Per una altra banda, criticava que una campanya com aquesta no hauria de ser ideada per una empresa publicitària: ‘Hi ha empreses de gestió cultural que s’hi poden dedicar, a dissenyar una campanya sobre el foment de la cultura. Tenim especialistes que s’hi dediquen i s’hi guanyen la vida. Però no pot ser que ho faci una empresa com aquesta. És com anar a una farmàcia a comprar un cotxe.’
Vegeu també:
Tinc un amic a la Casa Blanca (article de Xavier Vidal a Núvol).