El Liceu inaugura els “núvols de lletres” de Jaume Plensa per a l’entrada del teatre

  • L'escultor homenatja la música, Gaudí, Miró i la diversitat de la Rambla amb aquesta obra d'encàrrec

VilaWeb
Redacció
05.09.2022 - 21:12
Actualització: 05.09.2022 - 21:40

El Gran Teatre del Liceu ha inaugurat avui al vespre les portes de l’entrada principal, obra de l’artista Jaume Plensa. Les tres grans cledes d’acer inoxidable abatibles, que tancaran l’accés a la porxada durant les nits, són l’homenatge de Plensa a la música i al mateix Liceu: el moviment evoca la pujada i baixada del teló, mentre que les lletres d’alfabets diversos que les conformen s’inspiren alhora en l’obra de Gaudí, la de Miró i també en la diversitat cultural a la Rambla.

La inauguració ha comptat amb l’artista, la consellera de Cultura, Natàlia Garriga, el tinent de batllia de Cultura, Jordi Martí, i el president del patronat del Liceu, Salvador Alemany. L’obertura de portes ha donat pas al públic de la gala Catalunya Aixeca el Teló.

VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb

El Liceu inaugura les portes de les tres arcades de l’entrada en el marc del seu 175è aniversari. L’obra encarregada a Jaume Plensa s’anomena ‘Constel·lacions’ i és un nou element arquitectònic i alhora artístic que canvia per sempre la fesomia de la façana.

Plensa ha parlat avui de la seva creació com de “tres núvols de lletres”, i ha remarcat la idea que les portes “ni s’obren ni es tanquen”, sinó que “leviten en una màgica flotació entre els tres arcs de la façana, amb la ferma voluntat de respectar el més petit detall de l’arquitectura de l’edifici”. L’artista ha dit a més que ‘Constel·lacions’, amb la seva munió de lletres de diferents alfabets “vol celebrar la gran diversitat del món i la riquesa del diàleg entre les seves identitats”. Són, ha conclòs, “una exaltació de la vida i un pont amb la Rambla de Barcelona i tots els seus vianants”.

Un “obsequi” a la ciutat

El president del Patronat del Liceu, Salvador Alemany, ha agraït l’estima de Plensa pel Liceu, Barcelona i Catalunya, tot recordant que l’escultor ha realitzat de franc aquest encàrrec del teatre. Per Alemany, l’estrena d’una obra de Plensa “al bell mig de la Rambla” és un factor que augmenta el prestigi del Liceu i alhora “el plaer de tots els que passegen per la Rambla”.

La consellera de Cultura, Natàlia Garriga, ha secundat l’agraïment per l’obsequi que ha fet Plensa, i ha destacat el fet que l’obra estigui a l’abast de tota la ciutadania, i que sigui part del paisatge quotidià de veïns i visitants. “Tenir l’art a l’abast de tothom fa que la ciutadania pugui conèixer-lo i valorar-lo”, ha reblat Garriga.

Després dels parlaments de l’artista i institucional, la presentació i inauguració de l’obra s’ha traslladat al carrer. Les portes s’han obert per primera vegada, acompanyades per les veus del Cor del Liceu al carrer, davant mateix de la façana. Els cantaires han cantat mentre s’obrien per primer cop les noves portes la peça wagneriana ‘Freudig begrüßen wir die edle Halle’ (Tannhäuser, acte II), dirigits pel director del Cor, Pablo Assante, i acompanyats al piano per David-Huy Nguyen-Phung. Una peça del segon acte del ‘Tannhäuser’ que celebra l’entrada dels convidats i que vol ser un gest simbòlic i metafòric d’unes portes que conviden al públic a entrar i a gaudir del llenguatge universal que és la música, han explicat des del teatre.

Així s’ha donat la benvinguda per primera vegada al públic del Liceu. Un públic que, en aquest cas, no hi ha anat a veure cap espectacle líric, sinó la Gala Catalunya Aixeca el Teló, que organitza ADETCA, per donar el tret de sortida a la temporada teatral al territori català.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any
Fer-me'n subscriptor