La liberalització del transport ferroviari de viatgers a l’estat espanyol va tenir un impacte de 578 milions d’euros

  • La xifra d'usuaris que van desplaçar-se en tren d'alta velocitat va superar els trenta-un milions

VilaWeb
ACN
14.05.2024 - 15:58
Actualització: 15.05.2024 - 23:24

La liberalització del transport ferroviari de viatgers d’ençà del 2019 a l’estat espanyol, que va comportar l’entrada de noves companyies competidores de Renfe, va tenir un impacte positiu de 578 milions d’euros durant l’any passat, segons un informe de la Comissió dels Mercats i la Competència espanyola (CNMC). L’organisme calcula que els principals beneficiaris de la liberalització van ser els consumidors, atès que 343 milions d’euros van correspondre al benefici de poder viatjar més i més barat gràcies a la competència entre companyies. També en va sortir beneficada Adif-Alta Velocitat, que va veure com la recaptació en concepte de cànon pujava en 148 milions d’euros, un 52% més que el 2019.

La resta, 87 milions, va correspondre a les companyies ferroviàries, que van veure augmentats els seus ingressos en comparació a Renfe, quan operava tot sol. No obstant això, la CNMC puntualitza que els ingressos conjunts dels tres operadors –que operen sota les marques AVE, AVLO, Iryo i Ouigo– no van ser ni un 10% als ingressos de Renfe el 2019 tot i que els serveis van augmentar un 60%.

Durant l’any passat, un 42% dels usuaris dels serveis comercials van poder escollir entre Renfe, Ouigo i Iryo i el 19% va poder escollir entre dos. Per al 33% restant, en canvi, només va tenir l’opció de Renfe (un 10% en alta velocitat i el 23% en llarga distància convencional). L’oferta es va incrementar un 60% i les freqüències diàries van passar de 76 per sentit el 2019 a 118 el desembre del 2023 en els tres corredors.

Reducció dels preus al voltant d’un 40%

La CNMC explica que arran de l’augment de l’oferta, les empreses van adaptar les seves tarifes i van oferir serveis bàsics molt econòmics i tarifes especials per a nens. Això va comportar una reducció dels preus d’un 40% de mitjana en les rutes on hi ha els tres operadors competint. En el cas del corredor sud, on recentment es va incorporar Iryo, els preus es van reduir entre un 10% i un 24%, en funció de les rutes. Els resultats van estar en la línia d’altres països europeus. Segons la CNMC, dels 41 milions de viatgers comercials a la xarxa ferroviària de l’estat espanyol, 31 milions van ser d’alta velocitat, una xifra que representa un increment de deu milions. Renfe va copar la majoria de la quota de mercat, mentre que Iryo i Ouigo sumades van captar 10,6 milions de passatgers (26%).

Quant als ingressos dels tres operadors, van ser aproximadament com els que va obtenir Renfe el 2019 i quasi totes van presentar resultats negatius. La CNMC ho atribueix al fet que l’entrada al mercat ferroviari és costosa i, per tant, no es poden obtenir beneficis en els primers exercicis, sobretot en un context desfavorable arran de les restriccions derivades de la pandèmia.

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 6€ al mes

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

Fer-me'n subscriptor