03.08.2017 - 13:04
BARCELONA, 3 (EUROPA PRESS)
L’exposició ambiental al diòxid de nitrogen (NO2) durant l’embaràs i, en menys mesura, després del naixement, s’associa amb una reducció de la capacitat d’atenció en nens i nenes de 4 i 5 anys d’edat, segons conclou un estudi de l’Institut de Salut Global de Barcelona (ISGlobal), impulsat per Obra Social La Caixa.
L’estudi, publicat en la revista ‘Environment International’, parteix que l’exposició prenatal i postnatal a la contaminació de l’aire s’ha relacionat amb un desenvolupament cognitiu inferior en la infància, però molt pocs treballs han avaluat fins ara la seva associació amb la capacitat d’atenció.
Per al primer autor de l’estudi i investigador d’ISGlobal, Alexis Sentís, “aquest treball mostra que la contaminació atmosfèrica podria arribar a tenir efectes negatius ja en l’etapa prenatal, durant l’embaràs, i fins i tot de més impacte que en l’època postnatal”.
El Projecte INMA-Infància i Medi ambient ha avaluat la capacitat d’atenció a prop de 1.300 nens i nenes de cohorts de naixement de València, Sabadell (Barcelona), Astúries i Guipúscoa, des del període prenatal fins als 4-5 anys d’edat, entre els anys 2003 i 2008.
S’han realitzat estimacions dels nivells de NO2 prenatal i postnatal als domicilis dels i les participants, i la funció de l’atenció es va mesurar mitjançant la prova de rendiment continu Kiddie-Conners (K-CPT).
MÉS AFECTACIÓ EN NENES
La investigació, va observar que l’exposició al contaminant NO2 durant l’embaràs i, també, en menys mesura, durant l’etapa postnatal, es relacionava amb un retard de fins a gairebé dos mesos en el desenvolupament de la capacitat d’atenció en els nens i nenes estudiats.
Aquestes associacions no van canviar notablement entre regions, i es van observar principalment en les nenes, segons l’estudi els resultats del qual van en la línia del projecte ‘Breathe’, coordinat per ISGlobal.
IMPACTE CLÍNIC DESCONEGUT
Segons la investigadora d’ISGlobal i coordinadora de l’estudi, Mònica Guxens, “es desconeix encara l’impacte clínic d’aquesta falta d’atenció, però podria tenir implicacions per a tota la població a causa de la ubiqüitat de l’exposició”.
“Estem davant una nova evidència que mostra que és necessari actuar de forma urgent contra la contaminació, sinó els nostres nens i nenes podrien veure afectada la seva capacitat d’aprenentatge”, afegeix la investigadora.