L’èxit polèmic al TikTok de 8TV: discurs d’extrema dreta i subtítols en castellà

  • Marta Polo, directora de 8TV, justifica a VilaWeb que a TikTok hi prioritzen els continguts virals, que solen ser els més polèmics

VilaWeb
Durant la campanya i la precampanya electoral 8TV ha produït càpsules de vídeos en els quals diferents persones deien el nom del porc a Ada Colau

Text

Arnau Lleonart i Fernàndez

23.05.2023 - 21:40
Actualització: 24.05.2023 - 13:43

El canal de televisió privat 8TV ni tan sols arriba a l’1% d’audiència mitjana mensual, però presumeix amb orgull del seu èxit a TikTok. Hi té 277.600 seguidors i supera, de llarg, els 50.200 que té TV3. De fet, fins i tot reivindiquen que tenen més reproduccions a TikTok que televisions d’àmbit de tot l’estat espanyol. Rere aquesta gesta hi ha Marc Pedrazzoli, responsable de l’estratègia de xarxes socials de 8TV i fill del propietari del grup mediàtic, Nicola Pedrazzoli. Ho ha aconseguit d’una manera poc ortodoxa: deixant de banda el català i penjant-hi vídeos de contingut polític que encenguin passions: tant si és reproduint el discurs de l’extrema dreta, com amb talls d’intervencions enceses del tertulià comunista José Miguel Villarroya.

Això ho va denunciar al plató de 8TV mateix el realitzador i guionista Marc Lesan, que havia estat convidat al programa El fax de 8TV per a parlar de com utilitzen les xarxes socials els candidats de les eleccions municipals. En un moment determinat, Lesan va criticar aquestes pràctiques davant de la directora del canal, Marta Polo, que aquell dia presentava el programa.

Polo va negar les acusacions i va dir que els vídeos que s’hi pengen són talls dels programes emesos a la televisió, “que són 100% en català”. Aquesta afirmació no té en compte els fragments dels videopòdcasts que emeten al YouTube de 8TV i que són en castellà, o el fet que els retalls agafen sovint les intervencions en castellà de tertulians o entrevistats. A la intervenció, Lesan també va retreure que 8TV havia rebut una subvenció de 500.000 euros “per a fomentar la creació de continguts i adaptar-se als mitjans digitals en català”. Ara bé, fonts de la secretaria de Mitjans de Comunicació i Difusió de la Generalitat ho desmenteixen i diuen que l’ajut era per a la digitalització tecnològica de la televisió i no tenia res a veure amb les xarxes socials ni la llengua catalana.

En declaracions a VilaWeb, Polo referma l’estratègia de xarxes del canal i distingeix estratègies diferents segons cada xarxa social. A Twitter hi aboquen més continguts d’actualitat política, amb talls de programes informatius com El pentàgonEl fax de 8TVOpinaCat Àtic. També hi ha talls d’El circ, èxit d’audiència del canal, que també té molta presència al compte d’Instagram, on hi ha més vídeos dels programes d’entreteniment. A TikTok, en canvi, la norma són els continguts virals, fins al punt que, segons diu Polo, despengen els vídeos que veuen que no es reprodueixen prou. “Només hi deixem el que s’hagi fet més viral, amb la qual cosa és veritat que no és una imatge tan fidel de la programació de la tele”, reconeix Polo.

Quins són aquests continguts més virals? En gran part, missatges polítics simplistes que es mouen en el marc discursiu de l’extrema dreta: la inseguretat, les ocupacions, l’antifeminisme i la xenofòbia. En destaquen retalls del programa que Marc Pedrazzoli fa al canal de YouTube de 8TV, on entrevista –en castellà– youtubers i influenciadors. Una de les entrevistes que més han compartit és la del raper d’ultradreta Santaflow, amb fragments que ataquen la immigració, el feminisme i el col·lectiu LGBT.

@8tvcat Este domingo a las 20h Santaflow en nuestro YouTube #8tv #8tvcat #santaflow #españa #facha #vox #lgtbi #piratas8tv ♬ sonido original – 8tvcat

@8tvcat Link de la entrevista en la bio #8tv #8tvcat #politica #piratas8tv #españa #politicos ♬ sonido original – 8tvcat

També hi ha talls del programa La gran contradicció, en què Marta Polo entrevista personatges polèmics, i les entrevistes de Gabriel Rufián a La fábrica. A més, molts dels vídeos penjats els protagonitzen Cristina Seguí, propagandista de l’extrema dreta, i, com dèiem, el tertulià comunista José Miguel Villarroya, que tendeix a fer discursos a crits al programa OpinaCat.

“Sóc Ada Colau, què em diries?”

Amb vista a les eleccions municipals, 8TV ha produït càpsules de vídeo absolutament crítiques amb el govern d’Ada Colau i Jaume Collboni a Barcelona. No són programes en si mateix i s’han emès transversalment a tota la graella del canal. A més, gràcies al format breu es poden compartir i viralitzar fàcilment a les xarxes socials. En general, tenen el mateix format: es pregunta als veïns sobre temes com la seguretat, l’ocupació o la neteja dels carrers i ells descarreguen tota mena d’improperis contra el govern local, tot sovint descrivint un escenari apocalíptic. De vegades, la reportera porta una màscara amb la cara de Colau o d’uns altres polítics i convida els veïns a dir-los el nom del porc.

 

@8tvcat Vecina de Barcelona sobre los okupas #8tv #8tvcat #barcelonareacciona #parati #barcelona ♬ sonido original – 8tvcat

@8tvcat La Barcelona de Collboni y Ada Colau… #8tv #8tvcat #barcelonareacciona #barcelona #delito #politica #españa ♬ sonido original – 8tvcat

@8tvcat ‼️ Qué pasa en Barcelona? #8tv #8tvcat #barcelona #okupacion #robos #fyp #viral ♬ original sound – 8tvcat

@8tvcat Barcelona y Ada Colau #BarcelonaReacciona #8tv #8tvcat #adacolau #barcelona ♬ sonido original – 8tvcat

Polo justifica aquestes càpsules com un tractament informatiu de la campanya electoral de Barcelona, no pas com a agitació política. “Hem preguntat què pensa la gent del carrer sobre diversos temes que tots els partits porten al programa. Són 128 càpsules d’entrevistes a 8 barris diferents de Barcelona”, diu. Tampoc no troba fora de lloc un vídeo que, en aquesta mateixa línia, van publicar a mitjan abril els canals de Twitter i Instagram de 8TV. El vídeo anava acompanyat del text El petit relat d’un gran desastre a Barcelona i consistia, directament, en el discurs d’una dona que atribuïa a Colau i Collboni una gran inseguretat a la ciutat. Per a Polo, el vídeo és un resum d’allò que els deien els ciutadans en aquestes entrevistes.

Aquesta descripció catastrofista de la ciutat arriba al punt de penjar un vídeo amb música de suspens amb un recull de titulars de premsa que ataquen la gestió del govern de Colau, o bé compartir un vídeo d’un fragment d’un videopòdcast aliè a 8TV en què, de nou, s’insisteix en la seguretat ciutadana a Barcelona.

@8tvcat credits to: @B3TTER #8tvcat #8tv #zazzaelitaliano #barcelona ♬ Suspenseful and tense orchestra(1318015) – SoLaTiDo

El castellà, protagonista

La llicència que 8TV té per a emetre per la TDT els obliga que la llengua vehicular dels programes televisius de producció pròpia sigui un 100% en català, tot i que no entra en la llengua dels tertulians o els entrevistats. A més, en deixa fora els continguts externs com ara La fábrica, que presenta el dirigent d’ERC Gabriel Rufián, o ¡Justo ahora!, un programa d’entrevistes produït per Radio TeleTaxi i presentat per Justo Molinero. L’obligació tampoc no afecta els continguts que 8TV fa a les xarxes socials, circumstància que el canal aprofita per a cercar públic més enllà del catalanoparlant.

Els dos videopòdcasts produïts per 8TV –PiratasDing Dong– són en castellà, i la majoria dels vídeos que pengen a TikTok són subtitulats en castellà. A Twitter, la majoria dels vídeos són retalls directes de la televisió i no apareixen subtitulats. I a Instagram hi ha de tot: tant vídeos que segueixen el mateix format que a TikTok com retalls dels programes sense subtitular.

“Com deia, a TikTok és per una qüestió de visualitzacions. A vegades, el fet que en tingui més és perquè és contingut en castellà, que la gent comparteix més i es veu més, o perquè els algorismes de les xarxes socials els presenten més. Pot ser, però no crec que es faci cap descrèdit al català a les nostres xarxes”, justifica Polo.

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 75 € l'any

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

Fer-me'n subscriptor