30.11.2018 - 10:51
La comissió d’investigació d’accidents de transport de l’exèrcit noruec apunta en un informe preliminar que la raó de l’enfonsament de la fragata KNM Helge Ingstad el 8 de novembre és un defecte de fabricació de Navantia, empresa pública espanyola. Segons aquest informe, el problema rau en el sistema d’estanquitat, el que garanteix que una embarcació no s’enfonsi quan s’obre una via d’aigua.
Això és el que va passar el 8 de novembre, quan la fragata va col·lidir amb el petroler Sola TS en aigües noruegues. La fragata va quedar tan malmesa que va haver de ser traslladada a un emplaçament segur i vuit membres de la tripulació van ser hospitalitzats. A l’informe preliminar es diu que la inundació va afectar tres compartiments: la cambra de generadors de popa, les cabines de la tripulació a coberta i el magatzem.
Segons que diu al diari noruec Aldrimer l’analista de defensa Jacob Børresen, és sorprenent que aquest error de construcció no s’hagi descobert abans. ‘És quasi xocant descobrir aquest error tan seriós, que va ser el motiu central pel qual el vaixell es va malmetre amb la col·lisió’.
La comissió d’investigació assumeix que aquest error també afecta les altres quatre fragates que Navantia va vendre a Noruega l’any 2000, i que va entregar el 2007.
Un nou error de Navantia
El problema descobert per l’exèrcit noruec no és el primer comès per l’empresa pública els darrers anys. Aquest juliol el ministeri de Defensa espanyol va assumir que haurà d’invertir setze milions d’euros per ampliar la base naval de Cartagena per tal que hi càpiga el submarí S-80 Plus, el més nou de l’armada espanyola.
De fet, tot plegat venia d’un error de disseny anterior perquè el pes era excessiu i no flotava. Això va obligar a allargar deu metres l’eslora del submergible, que de retruc va comportar que el ministeri hagi de dragar i ampliar les fosses d’atracament de la base de Cartagena.
Més tard el diari El Español va destapar que el director de les drassanes de Navantia a Cartagena i del programa encarregat de la fabricació del polèmic submarí, Agustín Álvarez Blanco, no tenia el títol d’enginyer. Álvarez Blanco va falsejar el seu currículum l’any 1989, quan va entrar a treballar, i va anar escalant per diferents càrrecs de l’empresa. Després de la publicació d’aquesta informació, el ministeri de Defensa espanyol va anunciar que el destituiria.