L’Espai Thyssen passeja als visitants per un “món ideal” amb Van Gogh, Gauguin i Vasarely

  • L'Espai Thyssen de Sant Feliu de Guíxols (Girona) proposa els visitants un passeig per un "món ideal" de la mà d'un diàleg d'artistes catalans amb llenços de Van Gogh, Paul Gauguin, Victor Vasarely, Camille Pissarro i Alfred Sisley en una exposició que obrirà la tarda d'aquest dissabte fins al 15 d'octubre.

VilaWeb
Redacció
15.07.2017 - 16:43

SANT FELIU DE GUÍXOLS (GIRONA), 15 (EUROPA PRESS)

L’Espai Thyssen de Sant Feliu de Guíxols (Girona) proposa els visitants un passeig per un “món ideal” de la mà d’un diàleg d’artistes catalans amb llenços de Van Gogh, Paul Gauguin, Victor Vasarely, Camille Pissarro i Alfred Sisley en una exposició que obrirà la tarda d’aquest dissabte fins al 15 d’octubre.

Ho ha explicat la comissària de la mostra, Pilar Giró, acompanyada de la baronessa Thyssen, Carmen Cervera, i l’alcalde de la localitat, Carles Motas, que ha sorprès amb l’anunci de l’obertura el 2020 d’un Museu Thyssen amb la col·lecció de pintura catalana de la baronessa.

Sota el títol d”Un món ideal. De Van Gogh a Gauguin i Vasarely. Col·lecció Carmen Thyssen’, l’exposició recorre les etapes de l’impressionisme, naturalisme i l’avantguarda a través de 45 obres signades per 37 artistes, de les quals 14 s’exposen per primera vegada després de la seva arribada a la col·lecció.

Les diferents visions d’un món plasmades per diferents artistes en diferents moments donen la benvinguda al visitant a “un món ideal” amb llenços impressionistes que segueixen un deixant cromàtic que obren els taronges d’una pintura d’Armand Guillaumin.

Li segueix la foguera vermellosa de Paul Gauguin a ‘Foguera al costat d’una ria’, que, al seu torn, dialoga amb les ribes d’un riu pintat per Alfred Sisley acompanyat d’un paisatge verd, que enllaça amb ‘El pas del tren’ de Darío de Regoyos, que dóna la “porta d’entrada a la modernitat”, segons paraules de Giró.

La següent sala acull una de les joies de la corona de l’exposició i que és el ‘Molí d’aigua en Gennep’ (1884) pintat per Van Gogh abans de la seva estada a París i la seva arribada a la vila francesa d’Arles, i que plasma de forma evident la sensació de fred, ha subratllat la baronessa.

Sobre aquest llenç de gran format, Carmen Thyssen ha subratllat que conté la “essència i qualitat pictòrica” de l’artista, i ha relatat, a manera d’anècdota, que Van Gogh solia sortir a la mateixa hora i davant el mateix paisatge de novembre cada dia per traslladar al llenç la freda atmosfera que estava vivint.

L’obra naturalista de l’holandès dialoga amb un paisatge de gran format de Modest Urgell, que l’artista va pintar al seu retorn de París i que, si bé compta amb una llum romàntica, mostra el paisatge derruït de la Catalunya que va trobar en aquest moment, i que també dialoga amb Lluís Graner i Ramon Martí i Alsina.

ESCENES REALISTES I MEDITERRÀNIES

Posteriorment, l’exposició fa parada en les escenes realistes i mediterrànies proposades per Santiago Rusiñol a ‘La creu de terme’, així com les pinzellades d’Eliseu Meifrén a ‘Retorn a la pesca’ i ‘Platja’ de Segon Matilla i les vistes urbanes de Joan Roig i Josep Amat.

El passeig continua amb els paisatges impressionistes de Camille Pissarro, Joan Llimona, Raimundo Madrazo, Henri Martin, Gonzalo Bilbao, Joan Cardona, Josep Masriera Darío de Regoyos i Iu Pascual, entre altres, que mostren el món com un “immens jardí”, ha relatat la comissària en una visita acompanyada per la baronessa.

EL ‘NOUCENTISME’ CATALÀ

L’espai ‘Geografies de l’ideal’ mostra l’art d’avantguarda que a Catalunya va donar pas al ‘noucentisme’ representat en l’exposició amb pintures de Joaquim Sunyer, Maria Girona i, posteriorment, el neosurrealisme d’Àngel Planells.

L’exposició conclou amb una mirada avantguardista des del cubisme, el constructivisme i el ‘pop art’, plasmats per Arthur Segal, Joaquín Torres-García i un llenç de gran format de Victor Vasarely.

En aquesta ocasió, l’exposició no compta amb textos a la sala per prioritzar la llum de la sala, composta de parets blanques i els versos de poetes catalans i frases d’artistes internacionals, si bé el fullet d’entrada aporta les referències textuals del recorregut, complementat amb activitats pedagògiques.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any
Fer-me'n subscriptor